“Můžu potvrdit, že se o dotaci ucházíme,” uvedl Tomáš Chmelík, který má v ČEZ elektromobilitu na starosti. Podle neoficiálních informací by dohody s Bruselem mohly být podepsané již v září.¨
Díky podpoře z programu Connecting Europe Facility se mají postavit desítky dobíječek na hlavních dopravních tazích za desítky milionů korun. Podporu z tohoto programu pro Česko a Slovensko získaly už v roce 2014 společnosti E.ON a Západoslovenská energetika na výstavbu 29 dobíjecích stanic. Celkem mají dobíječky stát 2,5 milionu eur, EU přispěje částkou 2,2 milionu eur.
Galerie elektromobilů
E.ON hodlá z evropských peněz pokrýt sítí rychlodobíjecích stanic hlavní dálniční tahy na území Česka nejpozději do konce roku 2017. Projekt počítá s výstavbou minimálně 15 nových stanic, na kterých půjde dobít elektromobil během 30 minut. Umístit je chce na dobře přístupných a dopravně vytížených čerpacích stanicích.
Plánovaná síť dobíjecích stanic E.On a Západoslovenské energetikyPlánovaná síť dobíjecích stanic E.On a Západoslovenské energetiky
ČEZ už téměř sedm desítek dobíjecích stanic postavil bez dotací. Z nich je kolem dvacítky rychlodobíječek. Dosud do projektu celkově investoval desítky milionů korun.
Program elektromobility spustila elektrárenská skupina v roce 2009. Původní plány počítaly s tím, že nyní bude mít už stovky dobíjecích stanic.
“Jde to pomaleji, než jsme si na začátku mysleli, narazili na to i ostatní,” dodává Chmelík. Problémem jsou hlavně dlouhodobé dohody s majiteli pozemků, na kterých mají stanice stát. Vlastníci často nevědí, co na parcelách budou chtít za pár let mít. ČEZ proto nechce riskovat, že postaví dobíječku a majitel ho po čase vyhodí. Projekt zpomaluje rovněž pomalá práce stavebních úřadů, které si často s novým zařízením nevědí rady. Přesto společnost počítá s tím, že i když by žádné dotace nedostala, bude mít kolem roku 2020 přibližně sto rychlodobíjecích stanic.
ČEZ připouští, že obchodní model v současnosti hodně ovlivňuje nejistota, kolik zákazníků nakonec vlastně bude a kolik budou ochotní za dobíjení platit. “Šli jsme do toho s tím, že je to rizikové prostředí a veřejná podpora je něco, co nám ekonomiku pomáhá vylepšit,” doplnil Chmelík z ČEZ. Zatím je v Česku pro registrovaných osm stovek elektromobilů k dispozici zhruba 250 veřejných dobíjecích stanic.
Více o výstavbě dobíjecích stanic pro elektromobily čtěte v pátečním vydání deníku E15.