Dálnice D11 se prodloužila o 22 kilometrů, má zrychlit cestu do Krkonoš a Polska

Nově otevřený úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří

Nově otevřený úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří Zdroj: ČTK / Taneček David

Nově otevřený úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří
Nově otevřený úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří
Nově otevřený úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří
Nově otevřený úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří
Nový úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří
16
Fotogalerie

 Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový úsek dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Přes 22 kilometrů nové části dálnice odvede dopravu z přetížené tranzitní silnice první třídy číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod a Polsko. Díky otevřenému úseku bude také pohodlnější cesta do Krkonoš. Stavba začala v roce 2018 a stála 4,2 miliardy korun.

Kapacita silnice první třídy mezi Hradcem Králové, Smiřicemi a Jaroměří s průjezdem 17 tisíc aut denně byla podle silničářů již zcela vyčerpána. Silnice také dosud patřila k nejnebezpečnějším úsekům v kraji, letos na ní policie zatím řešila zhruba 80 nehod.

„Jde o výrazný posun pro dokončení důležitého dálničního spojení České republiky s Polskem u obce Královec, kde se naše D11 napojí na polskou rychlostní silnici S3,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Stavbaři na 22,4 kilometru dlouhém úseku vybudovali 28 mostů, čtyři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn o celkové délce téměř osmi kilometrů. Mimoúrovňová křižovatka Plotiště u Hradce Králové, na niž se v budoucnu napojí dálnice D35, patří k největším v Česku.

Dálnice nyní končí na 113. kilometru u Hořenic severně od Jaroměře. Navazuje na ni silnice I/37 směrem na Trutnov. Z dvanáctitisícové Jaroměře dálnice odvede jen auta směřující k Trutnovu. Silný provoz ve směru na Náchod povede až do postavení severního obchvatu Jaroměře stále přes centrum města.

ŘSD připravuje stavbu pokračování dálnice v délce 41 kilometrů od Jaroměře do Trutnova a dál na česko-polskou hranici v Královci. „Důležité je nyní dálnici D11 dostavět až na hranice. Na stavbu mezi Trutnovem a státní hranicí již probíhají výkupy pozemků, se zahájením výstavby počítáme v roce 2023. Na úsek mezi Jaroměří a Trutnovem jsme aktuálně získali územní rozhodnutí a chystáme se tedy zahájit majetkoprávní přípravu,“ uvedl Mátl.

Poláci jsou se stavbu své S3 výrazně dál než česká strana, na silnici u hranic již pokládají asfalt. ŘSD míní, že celá dálnice D11 až na hranice by mohla být hotová v roce 2027.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a celkem bude mít 154 kilometrů. Od roku 2017 dálnice končila na jihozápadním okraji Hradce Králové.

Již ve středu silničáři v regionu otevřeli třináctikilometrový úsek dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy v Pardubickém kraji. Úsek se u Opatovic napojuje na D11 a na trase mezi Prahou a Moravou umožňuje úplně minout Hradec Králové.