Další stávka na německé železnici. Strojvůdci odmítli i poslední návrh Deutsche Bahn

Strojvůdci nákladních vlaků Deutsche Bahn zahájili další stávku

Strojvůdci nákladních vlaků Deutsche Bahn zahájili další stávku Zdroj: ČTK / Daniel Reinhardt

Ve čtvrtek se ke stávce přidají i strojvůdci v osobní dopravě
Strojvůdci nákladních vlaků Deutsche Bahn zahájili další stávku
3
Fotogalerie

Německou železnici potřetí za posledních 30 dní ochromila stávka části zaměstnanců německých drah Deutsche Bahn (DB) za vyšší mzdy. Strojvedoucí nákladní dopravy zahájili protest v ohlášených 17:00. Od čtvrtka se ke stávce, která skončí příští týden v úterý nad ránem, přidají i jejich kolegové z osobní dopravy. Deutsche Bahn krátce po zahájení protestu oznámila, že odborům předložila vylepšenou nabídku včetně požadovaného bonusu a kratší doby nové platnosti kolektivní smlouvy.

Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur kvůli dopadům pandemie nemoci COVID-19. DB dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie.

Na poslední chvíli se pak DB pokusila stávce předejít novou navídku. Ta obsahuje mimo jiné požadovanou koronavirovou prémii. Dopravce také sdělil, že místo 40měsíční platnosti budoucí kolektivní smlouvy nově souhlasí s kompromisní lhůtou 36 měsíců, GDL ale žádají 29 měsíců.

„Zároveň nabízíme zvýšení mezd o 3,2 procenta, přesně tolik chtějí GDL. Proto již není žádný důvod bránit se jednáním a následné shodě,“ řekl šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. Podrobnosti o časovém harmonogramu navyšování mezd ale Seiler neuvedl.

Výpadky provozu nákladních vlaků budou mít dopad především na ocelářský, automobilový a chemický průmysl. Do problémů se dostanou také výrobci, kteří svou produkci založili na aktuálních potřebách klientů a bez nadbytečného skladování. Experti nicméně poznamenávají, že s potížemi se mohou potýkat i ti, kteří sklady využívají, neboť pětidenní stávka je pro chod hospodářství mimořádně dlouhá.

Stávka se podle analytiků projeví i v sousedních státech, které jsou s Německem hospodářsky úzce provázány. Protest strojvedoucích totiž naruší zásobovací řetězce v celém regionu.

Německé dráhy považují stávku za přehnanou. Šéfka nákladní divize DB Cargo Sigrid Nikuttaová poznamenala, že kvůli protestu ztratí dopravce zákazníky, kteří navíc místo železnice využijí méně ekologické silniční transporty.

O klíčové klienty DB nechtějí přijít a již předem avizovaly, že po dohodě se zákazníky určí prioritu vlaků tak, aby se podařilo doručit důležitý náklad včas. DB nyní obstarávají zhruba 40 procent nákladní dopravy na německé železnici, zbývající podíl připadá na konkurenční dopravce.

Spolupředseda poslanecké frakce postkomunistické Levice Dietmar Bartsch vyzval kancléřku Angelu Merkelovou, aby do sporu státem vlastněných drah DB a odborů zasáhla. „Kancléřka musí stávce zabránit a přikázat vedení drah, aby požadavky odborů splnilo,“ řekl.

K takovému kroku se ale Merkelová nechystá. Její mluvčí Steffen Seibert řekl, že Merkelová doufá, že obě strany konfliktu dosáhnou rychlého řešení. Seibert rovněž uvedl, že kancléřka se do sporů o výši mezd zásadně nevměšuje, protože v zájmu zachování autonomie kolektivního vyjednávání je na zúčastněných stranách, aby společně dospěly ke kompromisu.