Další zářez českých tunelářů. Jejich dílem na západě Norska už projíždějí motoristé

Komplikovaný tunel Joberg vyrazila pátá divize Metrostavu ve sdružení s norským partnerem Bertelsen & Garpestad.

Komplikovaný tunel Joberg vyrazila pátá divize Metrostavu ve sdružení s norským partnerem Bertelsen & Garpestad. Zdroj: Metrostav

Komplikovaný tunel Joberg vyrazila pátá divize Metrostavu ve sdružení s norským partnerem Bertelsen & Garpestad.
Zahájení ražby kratšího z tunelů
Vrtná souprava
Technici Metrostavu
Technici Metrostavu
7
Fotogalerie

Dvoukilometrový tunel Joberg nedaleko Bergenu v Norsku již slouží motoristům. Po několikaměsíčním zkušebním provozu jej zástupci Metrostavu zpřístupnili veřejnosti. Celková hodnota zakázky se pohybuje kolem 850 milionů korun.

Komplikovaný tunel Joberg vyrazila pátá divize Metrostavu ve sdružení s norským partnerem Bertelsen & Garpestad. Na pracích se obě firmy podílely v poměru zhruba 55:45 ve prospěch českého podniku.

Tým Ivana Piršče a Jiří Šacha zahájil ražbu prvním odpalem v říjnu 2015 a během prací tuneláři vytěžili více než 156 tisíc metrů kubických hornin.

„K prorážce více než dvoukilometrového tunelu Joberg na silnici Rv. 13 v norském okrsku Granvin došlo třicátého července roku 2016 zhruba 1700 metrů od západního portálu a asi 400 metrů od východního,“ vzpomíná Ivan Piršč, který má za sebou již zkušenosti z výstavby islandských tunelů Siglufjörđur a Ólafsfjörđur. Po prorážce následovaly další práce na vozovce, osvětlení a zabezpečovací technice.

Součástí projektu byla i výstavba více než kilometrové trasy nové silnice, kterou provedla partnerská společnost Bertelsen & Garpestad. Ta měla ve sdružení 44procentní podíl a postarala se i o vybudování elektroinstalací v tunelu a o všechny vozovky.

Metrostav ale v Norsku s ražbou tunelů nekončí. A v současné době dokonce staví most přes fjord zhruba za miliardu korun.

Stavba je výjimečná tím, že technici museli na lodi vybetonovat dvě obří železobetonové 'studny', které pak na vlečných lanech dotáhli na místo určení. "Obě 'studny' plavaly. Jedna je již v provizorním kotvišti a druhou potápíme," uvedl Robert Brož z Metrostavu.

Stavební firmě Metrostav klesl loni čistý zisk o 20,7 procenta na 392,9 milionu korun. Z něj vyplatí dividendu 21,50 korun na akcii. Tržby Metrostavu loni vzrostly o 11,4 procenta na 19,6 miliardy korun. "Dividenda je podíl na zisku společnosti, která akcii emitovala. Akcie emitoval Metrostav a.s., který podléhá vykazování dle české účetní legislativy. Proto se dividenda odvozuje od zisku Metrostavu a.s. a nikoliv zisku koncernu Skupina Metrostav," podotkl Kostiha. Valná hromada schválila vyplacení podílu na zisku akcionářům téměř 170 milionů korun. Zbylých 223 milionů převede společnost na účet nerozděleného zisku.

Více na https://www.e15.cz/byznys/reality-a-stavebnictvi/metrostavu-loni-klesl-cisty-zisk-o-46-procent-1346831

Firmě již práce v zahraničí generují čtyřicet procent obratu. Vzhledem k útlumu infrastrukturních zakázek ale loni podniku klesl čistý zisk o 20,7 procenta na 392,9 milionu korun. Tržby Metrostavu loni vzrostly o 11,4 procenta na 19,6 miliardy korun.