Češi postaví v Norsku most za miliardu. Metrostav vyhrál soutěž o přemostění fjordu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Metrostav
Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
Ražba tunelu na Islandu
12
Fotogalerie

Čeští stavaři se ve Skandinávii za uplynulých deset let dobře etablovali. Po tunelech pro metro či automobily nyní získal Metrostav zakázku na výstavbu prvního mostu. Ve Skandinávii je z českých hráčů aktivní rovněž Subterra či tuzemská pobočka společnosti Skanska.

Metrostav reaguje na nedostatek infrastrukturálních zakázek na českém trhu a snaží se prosadit v zahraničí, mimo jiné ve Skandinávii. Čerstvé vítězství zaznamenala stavební firma v Norsku.

"Na konci minulého týdne jsme dostali akceptační dopis od Statens Vegvessen na zakázku stavby prvního mostu v Norsku. Na jaře příštího roku zde začneme stavět 730 metrů dlouhý most přes fjord. Součástí zakázky za miliardu a půl je kromě mostu i silniční přeložka a tříkilometrový tunel," uvedl Jiří Mosler, technický náměstek ředitele divize 5, která se v Metrostavu specializuje na tunely a dopravní infrastrukturu. 

Celková hodnota zakázky je 2,2 miliardy českých korun a nabídku podával Metrostav ve sdružení s norským partnerem Bertelsen and Garspestad (BG). Na norského partnera tak připadá 0,7 miliardy korun.

Metrostav zvítězil s nejlepší cenovou nabídkou, kde cena byla jediným kritériem soutěže. Metrostav působí ve Skandinávii od roku 2006 a jen v Norsku se jedná o čtvrtou stavbu, kterou tam bude firma realizovat. První norský tunel na přeložce silnice FV 337 podél jezera Veitastrondavatnet ve středním Norsku je v provozu od prosince minulého roku a slouží jako protilavinové opatření.

Mosty přes fjordy však nepředstavují jediné velké norské infrastrukturní projekty. Do roku 2035 chtějí mít tamní úřady v provozu unikátní podvodní tunel, který by vedl jen několik metrů pod hladinou. Náklady na projekt jsou v současnosti vyčísleny na 25 miliard dolarů. 

"V podmínkách, jaké v Norsku panují, je ale náročné postavit i standardní most," říká pro Forbes.com Laurie Winklessová, která působila sedm let v britské Národní fyzikální laboratoři. "Takové stavby musejí odolat prudkým větrům a korozivnímu mořskému ovzduší," doplnila Winklessová.