Komplikace na Barrandovském mostě. Silničáři ho nestihnou opravit v termínu

Započala poslední fáze oprav Barrandovského mostu. (11. března 2024)

Započala poslední fáze oprav Barrandovského mostu. (11. března 2024) Zdroj: David Malík

Započala poslední fáze oprav Barrandovského mostu. (11. března 2024)
Započala poslední fáze oprav Barrandovského mostu. (11. března 2024)
Silničáři zavřeli severní část mostovky.
Silničáři zavřeli severní část mostovky.
5 Fotogalerie
ČTK

Silničáři letos nestihnou dokončit opravu Barrandovského mostu v původně avizovaném termínu do konce letních prázdnin. Důvodem je horší kvalita původní betonové konstrukce na okraji mostu, jehož nosnost je menší, než stavbaři původně předpokládali. „Takzvané konzoly na severním kraji mostu musejí nyní dělníci vyztužit,“ řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek a Lukáš Vráblík z Českého vysokého učení technického (ČVUT). Rozsah dopravních omezení, která na mostě nyní platí, se měnit nebude.

Barrandovský most tvoří dva mosty, a to jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku a který je již opraven, a severní, po kterém jezdí v opačném směru. Most z roku 1983 nebyl dosud kompletně opraven. Denně ho přejede na 140 000 aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze.

„Každá rekonstrukce je vždy velké dobrodružství, což ví každý, kdo někdy něco opravoval, a bohužel se to ukazuje i tady. V podstatě jde o to, že most má kromě svého jádra i takové konzole, které vybíhají do stran, a bohužel se zjistilo, že tyto konzole nejsou tak únosné, jak by měly být,“ řekl Hřib.

Problém silničáři objevili při zahájení betonáže speciálním vysokopevnostním betonem, když se po jeho položení začala původní betonová konstrukce ohýbat a rozlamovala tak tu novou. Podle Vráblíka nelze takovou vadu zjistit do té doby, než dělníci odstraní kompletně vozovku a další části mostu. Zda se objeví stejný problém také na jižním okraji severního mostu, zatím proto není jasné, podle Vráblíka to ale je možné předpokládat.

Na mostě nyní pracují horolezci, kteří na něj přidělávají konstrukci, která bude konzole podpírat. Teprve poté budou moci dělníci na původní vrstvu nalít nový speciální beton. Posílena bude rovněž celková výztuž mostu.

Silničáři před zahájením prací zjistili, že oproti očekávání jsou v horším stavu předpínací lana, která most drží. Ta nahradí a doplní nová. Na jižním mostě TSK zjistila, že jsou takzvaně prolezlé kabelové kanálky a lana. Při doplňkovém průzkumu se potvrdilo, že i severní most trpí těmito neduhy, což znamená zatékání, reznutí a oslabování průřezu kabelů.

Nynější dopravní opatření se nemění. To znamená, že řidiči po mostě jezdí v obou směrech třemi namísto čtyřmi jízdními pásy. Zavřena je kvůli plynulosti nájezdová rampa ze Strakonické a řidiči v tomto směru musejí využít obratovou rampu na Lihovaru.