Opravy Barrandovského mostu jdou do poslední fáze. Práce skončí na konci prázdnin

Poslední fáze oprav Barrandovského mostu začala. (11. března 2024)

Poslední fáze oprav Barrandovského mostu začala. (11. března 2024) Zdroj: David Malík

Silničáři na Barrandovském mostě v Praze dnes zahájili poslední fázi oprav. Dělníci odfrézovávají vozovku. Práce potrvají do konce letošních letních prázdnin. Vážné dopravní komplikace silničáři zatím nezaznamenali, jde o běžnou pondělní dopravní špičku. Novinářům to dnes řekli primátor Bohuslav Svoboda (ODS), jeho náměstek Zdeněk Hřib (Piráti) a náměstek ředitele Technické správy komunikací (TSK) Josef Richter. Zavřená je rampa ze Strakonické ulice a na mostě se jezdí ve třech namísto čtyřech jízdních pruzích. TSK původně plánovala práce rozložit do letošního a příštího roku, nakonec obě fáze sloučila. Kompletní oprava mostu tak skončí letos do konce srpna.

Barrandovský most tvoří dva mosty, a to jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, a severní, po kterém jezdí v opačném směru. Most z roku 1983 nebyl dosud kompletně opraven. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Část soumostí ve směru ze Smíchova do Braníku opravili silničáři loni a předloni a spodní část v roce 2021.

„Začali jsme vlastně již o víkendu, kdy jsme odstranili svodidla, a pokud to šlo, tak i zábradlí. V současné době se frézuje, to znamená vozovkové souvrství tak, abychom se co nejrychleji dostali na beton, který budeme potřebovat dále vyztužovat a zpevňovat,“ řekl Richter.

Stejně jako u jižní části soumostí je ve špatném stavu také mimo jiné právě vozovkové souvrství, které je na různých místech různě silné, někde je to podle Richtera 27 a jinde 14 centimetrů. Na jižním mostě je souvrství tvořeno ze tří vrstev, a sice ochranné izolace, litého asfalt a obrusné ložné vrstvy. „My použijeme na severním mostě pouze dvě vrstvy, obrusnou a ložnou, vynecháme izolaci na UHPC betonu, protože není potřeba, ten beton je naprosto vodotěsný a ochranu izolace jako takové. Most tak bude lehčí,“ řekl Richter. Speciální UHPC beton použila TSK poprvé při opravách jižního mostu.

Oproti očekávání jsou v horším stavu předpínací lana, která most drží. Ta nahradí a doplní nová. „Na jižním mostě jsme viděli prolezlé kabelové kanálky a lana. Při doplňkovém průzkumu se potvrdilo, že i severní most trpí těmito neduhami, to znamená zatékání, reznutí a oslabování průřezu těch kabelů,“ řekl Richter.

Poté, co dělníci odfrézují vozovku, začnou bourat římsy, budou vybourávat mostní závěry. Následně dofrézují beton nad nosnou konstrukcí a následně začnou zpevňovat konstrukci a dělat vyrovnávací vrstvu z UHPC betonu a izolaci jako takovou. „Plus samozřejmě poběží práce na výměně kabelů a doplnění kabelů. A už jsou započaty práce, které vlastně vyměnily ložiska,“ řekl Richter.

Doprava podle silničářů a magistrátu nevybočuje z běžného pondělního rána. Hustší doprava je podle mluvčí TSK Barbory Liškové především na Jižní Spojce a na Strakonické. Hřib řekl, že nejhorší je situace v první dny a že očekává, že se postupně dostane do normálního stavu a řidiči si zvyknou. Spolu se Svobodou vyzvali řidiče k ohleduplnosti a pokud nemusí, aby přes most nejezdili.