Kontejnerový dopravce Maersk končí s loděmi na fosilní paliva | E15.cz

Kontejnerový dopravce Maersk končí s loděmi čistě na fosilní paliva

ČTK, bo

Vstoupit do diskuze
0

Dánská společnost A.P. Moller-Maersk, největší kontejnerový dopravce po moři, se loučí s loděmi poháněnými pouze fosilními palivy. Všechna nová plavidla její flotily budou muset využívat vedle tradičních ropných produktů také uhlíkově neutrální paliva, jako jsou „zelený“ metanol či amoniak. Informovala o tom dnes agentura Bloomberg.

Společnost oznámila změnu tři měsíce poté, co Mezinárodní námořní organizace IMO, tedy hlavní regulátor lodní dopravy, stanovila snížení emisí uhlíku v odvětví o 40 procent do roku 2030. Některé země a nevládní organizace tento cíl považují za nedostatečný, neodpovídá podle nich závazkům pařížské smlouvy o klimatu. Cílem této dohody je udržet růst globální teploty kolem 1,5 stupně oproti předindustriálnímu období.

„Pokud to neuděláme, za deset let nám hrozí, že ztratíme na významu,“ řekl o přerodu flotily viceprezident Maersku Morten Bo Christiansen, který ve firmě zároveň odpovídá za dekarbonizaci. „I naši zákazníci potřebují, abychom tak učinili,“ dodal.

Zkapalněný zemní plyn (LNG) součástí strategie Maersku není. „Další fosilní palivo nepotřebujeme,“ řekl Christiansen.

Zhruba polovina největších zákazníků Maersku zpřísnila svým dodavatelským řetězcům emisní cíle, nebo tak brzy učiní. Dánský dopravce chce dosáhnout bezemisního provozu do roku 2050.

Ačkoliv nové lodě Maersku bude moci pohánět fosilní palivo s velmi nízkým obsahem síry, společnost se bude podle Christiansena snažit používat paliva bez uhlíkové stopy, i když jsou dražší než ropné produkty. I kdyby se cena paliva námořních lodí zdvojnásobila, cena televize s plochou obrazovkou by se v obchodech zvýšila maximálně o jeden dolar, řekl viceprezident Maersku.

Zhruba devadesát procent světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady.

 

Autor: ČTK, bo

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.