Námořní giganti. Největší nákladní loď světa je větší než polovina Václavského náměstí | E15.cz

Vše o netradičních investicích

Vše o netradičních investicích Vstoupit do speciálu

Námořní giganti. Největší nákladní loď světa je větší než polovina Václavského náměstí

Jiří Frydlewicz

Jiří Frydlewicz

Na mořích a oceánech v současné době pluje okolo padesáti tisíc obchodních lodí. Mezi tisícovkami plavidel jsou také kontejneroví obři, měřící i několik stovek metrů. Tato monstra dokáží unést tisíce tun nákladu. Podívejte se na největší z nich ze srovnání pro rok 2019. Žebříček sestavil web Marine Insight.

1. místo: OOCL Hong Kong

Současný král mezi nákladními loděmi. OOCL Hong Kong je majetkem společnosti Orient Overseas Container Line a je prvním podobným plavidlem, které dokáže unést zátěž 21 413 TEU (1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru pozn. red.). Loď sestrojila společnost Samsung Heavy Industries. Na délku měří 399,87 metrů, na šířku 58,8 metrů a její ponor je 32,5 metru. Jde o největší plavidlo tohoto typu, které bylo kdy postaveno a svou službu začalo v roce 2017.

Podívejte se na OOCL Hong Kong v akci

2. místo: COSCO Shipping Universe

Jen o něco méně kontejnerů než OOCL Hong Kong unese druhá největší nákladní loď. COSCO Shipping Universe jich pojme 21 237. Její délka je také velmi podobná největší nákladní lodi světa. Měří čtyři sta metrů a na šířku úctyhodných 58,6 metrů. Postavena byla v roce 2018 čínskou společností China State Shipbuilding Corporation. 

Magazín Sběratelství jako investice: Mezi luxusním zbožím kralují kabelky Hermès

3. místo: CMA CGM Antoine De Saint Exupery

Pojmenovaná podle francouzského spisovatele Antoine De Saint Exuperyho má tahle čtyřsetmetrová plovoucí pevnost kapacitu 20 954 TEU. Byla uvedena do provozu v roce 2018, aby sloužila na námořní cestě Asia Line 1, která je nejdelší takovou trasou mezi Asií a severní Evropou. Jedná se o ekologicky šetrné plavidlo, které má motor nové generace a turbínu Becker-twisted fin, která zajišťuje významné snížení spotřeby oleje (až o 25 procent) a emisí oxidu uhličitého (až o čtyři  procenta). Má systém filtrů a UV lamp pro úpravu balastové vody, které zajišťují větší ochranu mořské biodiverzity.

4. místo: Madrid Maersk

Byla postavena společností Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering a jde o druhou přepravní loď která překonala magickou hranici kapacity 20 tisíc TEU. Madrid Maersk pojme až 20 568 kontejnerů. 

OBRAZEM: Nejstarší fungující firmy světa. V Japonsku stavební firma z 6. století, v Česku pivovar

5. místo: Ever Golden

První nákladní loď postavená japonskou společností Imabari Shipbuilding, která překonala nosnost 20 tisíc TEU. Stejně jako výše uvedená plavidla je nesmírně masivní. Zhruba tak, jako čtyři fotbalová hřiště. Oceány a moře brázdí pod vlajkou Panamy. 

6. místo: MOL Truth

Dalším plavidlem nesoucím vlajku Panamy je i gigantický MOL Truth. Provozuje a vlastní ji japonská společnost Ocean Network Express. Její kapacita je 20 182 TEU a operuje na trase Asie-Severní Evropa. Její součástí je hned několik technologií, které pomáhají chránit životní prostředí. Například speciální nátěr trupu s nízkým třením. 

Tak se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa

7. místo: MOL Triumph

Další obr z díly společnosti Samsung Heavy Industries. Jde o velice rychlou loď. Pohání ji motor MAN B&W G95ME, který jí poskytuje výkon 82 440 kW - tedy 107 172 koňských sil. Maximální rychlost MOL Triumph je 24 uzlů, tedy přes 44 kilometrů za hodinu. Nákladní kapacita lodi činí 20 170 TEU. 

8. místo: COSCO Shipping Taurus

Nesoucí vlajku Hong Kongu je COSCO Shipping Taurus jednou z největších lodí světa. Její kapacita činí 20 119 TEU a je součástí skupiny dalších COSCO plavidel. Jejími „sourozenci“ jsou ještě lodě Gemini (blíženci), Virgo (panna), Libra (váhy) a Sagittarius (střelec).

Nejsevernější socha Lenina a klavír Rudý říjen. Sovětská osada láká milovníky urbexu

9. místo: MSC Diana

Společnost Mediterranean Shipping Company se může pochlubit vlastnictvím tohoto ocelového monstra. Čtyři sta metrů dlouhá loď disponuje přepravní kapacitou 19 462 TEU byla postavena v roce 2016 společností Samsung Shipbuilding and Heavy Industries. Aktuálně pluje pod vlajkou Libérie. 

10. místo: MV Barzan

Postavena jihokorejskou společností Hyundai Heavy Industries vedla do roku 2015 loď MV Barzan žebříček největších nákladních lodí světa. Plavidlo je ve vlastnictví United Arab Shipping Company a jeho kapacita činí 18 800 TEU.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!