Tankery poháněné větrem. Maersk testuje technologii rotorových „plachet“ | E15.cz

Tankery poháněné větrem. Maersk testuje technologii rotorových „plachet“

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Lodní společnost Maersk Tankers se rozhodla otestovat možnost využití energie z větru pro pohon svých nákladních lodí. Technologie rotorových plachet by mohla snížit spotřebu pohonných hmot až o deset procent a pomoci omezit emise, uvedla agentura Reuters.

Lodní přepravce trápí rostoucí ceny ropy a připravují se, že v roce 2020, kdy mají být zavedeny nové limity omezující obsah síry v palivu, se jejich náklady na pohonné hmoty zvýší o zhruba čtvrtinu, tedy o 24 miliard dolarů (532,6 miliardy korun).

Maersk Tankers na palubu svého plavidla Maersk Pelican instalovala dva 30 metrů vysoké kovové válce. Ty pracují jako mechanické plachty, které se otáčejí a popohánějí tak plavidlo kupředu.

Maersk Pelican patří mezi velká plavidla určená pro přepravu kapalných nákladů, která se podle velikosti řadí do kategorie LR2, což jsou spíše větší námořní plavidla s výtlakem až 160 tisíc tun. Pokud se nový pohon osvědčí, plánuje firma instalovat válce na polovinu svých 164 lodí.

Firma přesně nevyčíslila očekávanou výši spotřeby. Pouze uvedla, že loď v kategorii LR2 v průměru spotřebuje denně kolem 35 tun paliva. Při současné ceně paliva s vysokým obsahem síry, která činí zhruba 420 dolarů za tunu, by to znamenalo úsporu až 365 tisíc dolarů ročně, pokud by loď plula 250 dní v roce.

Změna předpisů v roce 2020 způsobí, že velká část lodí po celém světě bude muset přejít na palivo s nižším obsahem síry, které je dražší.

S technologií rotorových plachet využívajících tzv. Magnusův jev přišla firma Norsepower. Poprvé rotorové plachty instalovala v roce 2014 na malou nákladní loď a letos na trajekt mezi Švédskem a Finskem.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah