Nákupy auta on-line: Škoda i AAA Auto narážejí na slabý zájem

AAA Auto

AAA Auto Zdroj: profimedia.cz

Nákup aut on-line zatím zaujal jen minimum zákazníků ve srovnání s prodeji v osobním kontaktu.
Karolína Topolová, šéfka Aures Holdings zastřešující mimo jiné značku AAA Auto
3
Fotogalerie

Závod prodejců automobilů v přesvědčování zákazníků, že je pro ně výhodné pořídit si nový či ojetý vůz přes internet, zatím generuje jen poražené. Podíl automobilů, které dosud prodaly automobilka Škoda Auto a autobazar AAA Auto přes e-shop, představuje kapku v moři celkového odbytu.

Největším hráčům tuzemského trhu s novými a ojetými vozy však rychle přibývá uživatelů, kteří navštěvují jejich internetové stránky. Nejen proto by podíl internetového prodeje mohl vzrůst.

Mladoboleslavská automobilka spustila internetový prodej koncem roku 2017, do inovace tehdy investovala miliony korun. „Od startu projektu jsme čistě on-line prodali na 350 vozů, nejčastěji model Fabia,“ sdělil deníku E15 mluvčí Škody Pavel Jína. Škoda loni v Česku prodala celkem 86 tisíc vozů.

Přes nízké prodeje však klienti díky informacím v e-shopu ušetří čas a udělají si analýzu trhu a produktů, věří šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček. „Naše studie říkají, že za pět až deset let může uzavírat smlouvu on-line téměř pětina maloobchodních zákazníků,“ sdělil deníku E15.

Na stránkách autobazaru AAA Auto si mohou zákazníci koupit zánovní vozy od začátku loňského roku. Spuštění e-shopu vyšlo na tři sta tisíc. „Firmám a obchodníkům jsme tak prodali 1876 aut, dalších 39 maloobchodním zákazníkům,“ uvedl ředitel sítě AAA Auto pro inovace Stanislav Gálik. Skupina loni jen v Česku prodala 47 tisíc ojetých vozů.

Důvodem minimálních on-line prodejů může být i nemožnost cenového vyjednávání, míní expert na automotive z poradenské firmy PwC Michal Razim. „A to je pro českého zákazníka hledajícího maximalizaci hodnoty velká nevýhoda. Český trh se totiž vyznačuje vysokou cenovou citlivostí a velkým rozdílem mezi ceníkovými a transakčními cenami,“ tvrdí Razim.

„Panuje zároveň velká nedůvěra mezi kupujícím, který nechce posílat tak velkou částku on-line, a prodávajícím, jenž neví, zda je poptávka reálná,“ vysvětluje Razim. On-line nákupy od dealera proto zpravidla zahrnují e-mailovou korespondenci včetně skenování podepsaných smluv.

Internetový prodej je zatím v začátcích celosvětově. Analytická společnost Frost & Sullivan odhadla, že globálně se loni on-line prodalo téměř 825 tisíc aut. Jen nových vozů přitom automobilky prodaly kolem 75 milionů, odhaduje portál Statista. Do roku 2025 ale může podíl internetového prodeje narůst až sedminásobně, předpokládá.

„On-line prodeje porostou z dnešních promile na procenta do dvou až tří let. Řada automobilek už spojuje tento typ prodeje s letošním uváděním elektromobilů na trh,“ míní partner EY zaměřující se na automobilový průmysl Petr Knap. „Prodeje porostou i v segmentu ojetých vozů, a zejména u různých forem předplacených služeb mobility,“ doplňuje.

Už dnes prodejcům rychle přibývá uživatelů, kteří navštěvují jejich internetové stránky. Škoda takto měsíčně zaznamenává až sedm set tisíc návštěv on-line konfigurátoru. AAA Auto loni zaznamenala přes dvacet milionů návštěv na svém webu, meziročně o milion více. Výrazně přitom přibývá návštěvníků přes mobilní zařízení. Škoda chce na trend reagovat spuštěním speciální mobilní aplikace. „On-line prodej do budoucna rozhodně patří k pilířům digitalizace naší prodejní sítě,“ potvrdil Jína.

Na budoucnost internetového prodeje ale nesázejí zdaleka všichni. Například autobazar AutoESA v nárůst významu internetových prodejů nevěří. „Náš průzkum ukázal, že zákazníci si nechtějí objednat sebemladší auto pouze na základě fotografií. I kdyby byly sebedokonalejší a doplněné videem. Chtějí auto vidět. Logistika spojená s dovážením vozů je navíc hodně složitá,“ uvedl dříve pro deník E15 ředitel rozvoje firmy Pavel Foltýn.

Jak se prodává auto přes internet

  • Zákazník si vybere vůz, nakonfiguruje jej podle svých detailních požadavků a zaplatí kartou. Část prodejců nabízí zpoplatněnou službu, kdy zakoupený automobil doveze kupci domů. Zákazník poté musí navštívit registr silničních vozidel a vůz zaregistrovat.