Němci zruší zákaz dálkových autobusů, železnice přijde o monopol

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Od příštího roku budou smět dálkové autobusy křižovat celé Německo. Po několikaměsíčních jednáních se na tom dohodl Spolkový sněm, který tak německou železnici připraví konkurenční výhodu, které si užívala přes 70 let.

„Linková autobusová doprava bude uvolněna. V budoucnu budou dálkové autobusy smět do celého Německa a konkurovat mimo jiné i železniční dopravě,“ uvádí dokument, na kterém se dnes shodly parlamentní frakce vládních CDU-CSU a FDP s opozičními SPD a Zelenými.

Podle parlamentu cílí nová forma dopravy „především na zákazníky citlivé na cenu, pro něž je železnice často příliš drahá“. Spolkový sněm musí ještě schválit příslušný zákon, díky podpoře poslanců napříč politickým spektrem by se ale mělo jednat jen o formalitu.

Vláda návrat autobusů do dálkové dopravy prosazuje od srpna 2011, dosud jej ale brzdil odpor jednotlivých spolkových zemí. Pro vnitrozemskou linkovou dopravu platila v Německu po desetiletí přísná pravidla – provozovatel autobusové dopravy musel prokázat, že jeho nabídka zlepší poměry v dopravě. A to se mu v konkurenci železnice málokdy podařilo. V průběhu let ale začal monopol vlakové dopravy působit přesně opačně a autobusy nyní zřejmě nabídnou cenově výhodnější alternativu.

Ani nyní to ale autobusoví dopravci nebudou mít jednoduché. Do roku 2019 budou muset být všechny jejich spoje bezbariérové, prosadila sociální demokracie a zelení. Spolkové země si vymínily, že autobusy nebudou smět na linky kratší než 50 kilometrů nebo s časem jízdy do jedné hodiny. Chrání tak vlakové spoje, jejichž provoz dotují.

Podle vlády by zákon měl začít platit během prvního čtvrtletí příštího roku. Dosud měla autobusová doprava přibližně dva miliony cestujících ročně, naproti tomu dálkových železničních spojů využívá 126 milionů zákazníků.