České dráhy svoji roli plní, říká odborář | E15.cz

Nevidím důvod pro změny v managementu, České dráhy svoji roli plní, říká odborář

Jan Pavec

Pondělní schůzka ministra dopravy Dana Ťoka a odborů kvůli výměně ve vedení Českých drah přinesla jen sliby dalších jednání. Šéf resortu firmě vytýká přístup k liberalizaci železničního trhu. Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun ale pro personální změny v managementu důvody nevidí.

Jak hodnotíte pondělní jednání?

Neměl jsem velká očekávání. Důvody, proč pan ministr mění dozorčí radu a představenstvo Českých drah, byly mlhavé. Aspoň jsme slyšeli prohlášení pana ministra, že nechce znevýhodňovat postavení národního dopravce. A že před nějakými kroky chce komunikovat s odborovými centrálami, abychom se nepřekvapovali. To je pozitivní výsledek dnešní schůzky. Co se vytvářelo kolem výměny ve vedení Českých drah, je zástupný problém.

Zástupný problém za co?

Nic z toho, co zaznělo, nebylo důležité. České dráhy plnily svoji roli dopravce, který splňuje požadovaná kritéria. Mají rating, který splnily, úlohy, které také plní. Hospodářský výsledek měly kladný.  

Změny v dozorčí radě České dráhy neoslabí, slíbil odborářům Ťok

Pokud jsou to zástupné problémy, co je podle vás motivací pana Ťoka vedení měnit?

To nevím. Jsem přesvědčený, že situace nevyžaduje takové radikální řešení. Nezaslechl jsem relevantní důvod pro výměnu managementu.

Jak hodnotíte nástup dopravního odborníka Petra Moose na post předsedy dozorčí rady?

Znám pana profesora z funkce ministra i různých jeho prací. Jeho akademické činnosti si vážím, železnici rozumí. Pan Moos si ale musí zvážit, jaký je rozdíl mezi teorií a reálným životem. Když musí skutečně rozhodnout.

Ťok mění dozorčí radu Českých drah. Filip: Provádí čistku. Chci, aby ve funkci skončil

Odbory hlasitě kritizovaly složení dozorčí rady.

Předpokládal jsem, že bude malinko strukturovaná. Že tam bude odborník na byznys, na právo. Že tam dají čtyři lidi z akademické obce? Pak mi přišel skandální výrok, že její první úkol je vyměnit management.

Když se odvolával z postu generální ředitel Petr Žaluda, byl kritizovaný, že koupil Railjety. Nakonec se ukázalo, že to byl nejúspěšnější projekt. Měli pocit, že máme příliš zadlužený podnik.

Masarykův vlak svezl Zemana s Kiskou. Nahlédněte do historické železniční soupravy

Nechtěl bych, aby přišel pan Moos s nějakým papírkem a byly tam stejné nesmysly, jako v roce 2013. Ať řeknou, že mají nějakou strategii a ta není v souladu s tím, jak fungoval stávající management. Ne aby někdo vymýšlel zástupné důvody, že málo liberalizujeme.

To je mimochodem úplný nesmysl. Akcionář a dozorčí rada se musí starat, aby ten podnik co nejlépe fungoval. Nemůžou mu říkat „vypouštějte si rybník“. Panu ministrovi jsem řekl, že podnik pro srovnání s konkurenčním prostředím udělal dost.

Parní retrojízdy mají kvůli suchu zákaz


 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!