Plzeňští uzavřeli s ČD miliardovou smlouvu

DOTACE S OTAZNÍKEM. Stanice Horažďovice-předměstí po rekonstrukci za 700 milionů korun splňuje unijní podmínky pro provoz nových dotovaných vlaků. Dotace ale může zhatit přímé zadání provozu Českým drahám.

DOTACE S OTAZNÍKEM. Stanice Horažďovice-předměstí po rekonstrukci za 700 milionů korun splňuje unijní podmínky pro provoz nových dotovaných vlaků. Dotace ale může zhatit přímé zadání provozu Českým drahám. Zdroj: ČTK

Lokomotiva
2
Fotogalerie

Projekt na páteřní trati z Plzně do Horažďovic ohrožuje nejistota kolem dotací na nové vlaky.

České dráhy mají v Plzeňském kraji šanci na zajištění byznysu pro dalších deset let. S tamním hejtmanstvím uzavřely smlouvu o provozu na páteřní trati mezi Plzní a Horažďovicemi. Za dobu platnosti kontraktu by měly od kraje dostat zhruba miliardu korun.

Je to jedno z největších přímých zadání na železnici za poslední léta. Jenže obloha nad horažďovickým nádražím není bez mráčku. Naopak. Součástí projektu je i nasazení devíti nových elektrických jednotek RegioPanter v hodnotě kolem jedné miliardy. Ty by dráhy rády pořídily částečně za dotace z nového operačního programu Doprava, kde je pro kraje předběžně připraveno pět miliard. Příslušný materiál ministerstva dopravy, o kterém deník E15 informoval v úterý, ale narazil na řadu připomínek a navzdory plánům jej zatím neprojednala vláda.

„Nevypsání výzvy brání realizaci výše uvedené smlouvy,“ sdělil plzeňský hejtman Josef Bernard. Naděje na dotaci přitom vadne i při pohledu do podmínek programu. Evropská komise si vymínila, že dotace pošle jen na vlaky, jejichž provozovatel vzešel z otevřené soutěže. To není případ smlouvy na horažďovickou trať, kterou kraj, přestože původně uvažoval o tendru, nakonec zadal přímo.

„Příprava projektu se uskutečnila v době, kdy se prostředky mohly čerpat na základě soutěže i přímého zadání a kraj zvolil přímé zadání ČD. Nyní čekáme na vyhlášení dotačního programu,“ uvedla mluvčí drah Radka Pistoriusová. Pokud se ovšem podmínky nezmění, mohou CD čekat marně. Už nyní je jasné, že nové vlaky na trať nevyjedou v původně plánovaném termínu příští rok v prosinci. Pokud si dráhy na dotace sáhnou, stihnou možná prosinec 2018.

Plzeňský kraj má s Českými drahami, stejně jako ostatní kraje, desetiletou smlouvu na provoz regionálních vlaků, která vyprší v roce 2019. Horažďovická trať by naplněním nové smlouvy z původního balíku vypadla. Obecně chce kraj i po roce 2019 zadat některé tratě přímo, jiné ale plánuje soutěžit.