Volkswagen chce vyrábět Škodu v Německu | E15.cz

Pokles zisků, snižování mezd? Analytici varují před možným přesunem výroby škodovek

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Ekonomické úspěchy Škody Auto mohou vzít za své. Pokud by došlo k částečnému přesunu výroby vozů do Německa, o němž se v poslední době spekuluje, snížila by se ziskovost škodovky, shodli se oslovení odborníci. Následovat by údajně mohlo propouštění či snižování mezd. 

Ačkoliv se provozní zisk Škody Auto v minulých třech letech více než zdvojnásobil a zisková marže dosáhla druhé nejvyšší úrovně v koncernu, ekonomická prosperita značky může přesto vzít za své. Pokud by se přesunula výroba nejdražšího modelu Superb, ze kterého plyne i nejvyšší marže, automobilce by se mohl výrazně snížit zisk.

„Výrobní náklady v Německu jsou vyšší než u nás, a proto poklesne marže na těchto vozech, ziskovost by klesla. Dlouhodobě může přesun vést k oslabení pozice domácích závodů,“ analyzuje expert na automobilový průmysl Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG.

V reakci na spekulace odbory Škody ve středu pohrozily omezením přesčasů, pokud by k přesunu mělo skutečně dojít. Podle šéfa Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly navíc nemusí zůstat jen u přesunu výroby Superbu. „Volkswagen se střílí do vlastní nohy, Škoda je jedna z nejúspěšnějších značek koncernu,“ říká. „Může se stát, že se u nás budou vyrábět jen Fabie a doplňkový sortiment – Škodovka nebude mít takovou ziskovost, což může vést ke snižování mezd,“ míní odborář.

Před nižší ziskovostí automobilky varuje i ekonom Lukáš Kovanda, zároveň ale upozorňuje, že je na vině částečně právě i instituce, kterou Středula vede. Hon za vyššími mzdami je prý kontraproduktivní, protože pro Volkswagen už není výroba v Česku tak výhodná jako v minulosti.

„V Česku je silný tlak na zvyšování mezd, cena práce zdražuje. Německý management Volkswagenu je stále méně přesvědčen o výhodnosti výroby v Česku,“ myslí si Kovanda. „Nižší ziskovost by přispěla k tlaku na pokles mzdové hladiny. I u ostatních řetězců je práce s vyšší přidanou hodnotou lokalizována v Německu, u nás se jen montuje za nižší mzdy. V případě ekonomického útlumu je pravděpodobnější propouštění než snižování mezd,“ dodává ekonom.

Česko by tak mohlo přijít o výrobu vozů vyšší střední třídy a zachovat výrobu levnějších malých aut. Přidaná hodnota vyráběná tuzemským automobilovým průmyslem by pak klesla, což by jen posílilo naší pozici levné ekonomiky, napsala v komentáři pro deník E15 ekonomka Helena Horská.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier nicméně ujistil zaměstnance v dopise zaslaném ve čtvrtek, že Česká republika je a nadále zůstane domovem společnosti Škoda Auto, české výrobní závody zásadně jsou a budou na prvním místě, uvedl.

"Poptávka je však tak vysoká, že musíme prověřovat i možnosti dalšího rozšíření našich kapacit. V tomto ohledu je nám ku prospěchu výrobní svazek koncernu Volkswagen, který je v rámci celosvětového automobilového průmyslu jedinečný. V této záležitosti se však jedná výlučně o pokrytí špiček ve výrobě," píše Maier v dopisu.

Přesun výroby s sebou však může nést i pozitivní efekty. „Ačkoliv to znamená snížení zisku, pro českou výrobu by to ale znamenalo i uvolnění výrobních kapacit v závodu Kvasiny, kde se již nyní pracuje šest dní v týdnu v třísměnném provozu,“ připomíná redaktor Autorevue.cz Radek Pecák.

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Cílem značky VW je upevnit své vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah