Prodej majitele Novy: Kolem transakce roku se točili i další hráči, Time Warner chtěl 54,5 miliardy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Na základě dnešních informací agentury Reuters o zájmu skupiny CEFC a Penta o společnost CME výjimečně odemykáme zářijový text z placeného obsahu E15 Premium, který obsahuje spoustu dalších detailů k rýsující se transakci. 

Po sedmiletém působení v bermudské televizní skupině Central European Media Enterprises (CME) jedná americká společnost Time Warner o jejím prodeji. Ve hře jsou dvě varianty: prodej celé CME, nebo její rozprodej po částech. Samostatně by se tak prodávala i televize Nova. Američané s nabídkou oslovili celou plejádu investorů. Informace deníku E15 potvrdil zdroj blízký jednáním o celé transakci. Sama CME ani Time Warner na zaslané otázky neodpověděly.

Prodej CME by představoval zcela určitě největší transakci letošního roku. Už vzhledem k očekáváním prodejců. „Co jsem slyšel, chtějí za to 2,5 miliardy dolarů (54,5 miliardy korun),“ uvedl finančník, který si nepřál být jmenován. „Chtějí za to moc,“ dodává. Není přitom sám, kdo podobné číslo slyšel. O sumě padesáti miliard korun se na trhu čile hovoří.

Příliš vysoká cena

Jde o obrovskou sumu, protože tržní hodnota CME je v současnosti výrazně níže. Podle ceny akcií na burze se pohybuje okolo 12,7 miliardy korun. Požadovaná suma je však včetně dluhu. Ten v polovině roku dosahoval 25,3 miliardy korun. I se započítám dluhu by se nicméně CME prodávala za několikanásobek současné tržní kapitalizace.

Nejcennější na celé bermudské skupině je přitom televize Nova. „Cena české skupiny zastřešující aktivity kolem TV Nova by se mohla pohybovat až kolem 30 miliard korun. Vycházíme z cen u podobných transakcí, které se v mediálním průmyslu odehrály v nedávné minulosti,“ uvádí ředitel společnosti Patria Corporate Finance Marek Rehberger.

Jde ovšem o částku, která nezahrnuje dluh. Závazky jsou totiž zavěšené především na mateřské skupině CME. Podobně jako Rehberger oceňují Novu i další experti. „Hodnota televize Nova bez dluhů nám vycházela na 1,1 až 1,3 miliardy dolarů (zhruba 24 až 28,3 miliardy korun),“ říká hlavní akciový analytik České spořitelny Petr Bártek.

Kdo by mohl mít zájem

Na trhu padají jména řady možných investorů. Možná i proto, že byli osloveni, i když žádný reálný zájem neprojevili. To může být případ tuzemské miliardářské dvojky Andreje Babiše. „Není to pravda, nic takového nekupujeme,“ odpovídá mluvčí skupiny Agrofert Karel Hanzelka na otázku, zda mají Babišovy firmy zájem o Novu.

Zmiňuje se rovněž skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. „Spekulace z trhu nekomentujeme,“ uvedla mluvčí skupiny Zuzana Migdalová. Pro PPF by nicméně převzetí dávalo smysl, protože jí patří telekomunikační firma O2, která vlastní práva například na Ligu mistrů.

„Částečné synergie by tam s O2 TV byly. Byl by to přesun do rychleji rostoucího byznysu,“ upozorňuje Bártek. Mimochodem: telekomunikační kolos AT&T se dohodl na převzetí právě společnosti Time Warner. Ani PPF ale zřejmě nebude nejžhavějším uchazečem, přestože již Novu dříve vlastnila.

V minulosti projevila o Novu zájem rovněž česko-slovenská investiční skupina Penta. Tuzemské skupiny ale nemusejí být jedinými uchazeči. „Zajímavé to bude určitě pro CEFC (čínská investiční skupina). Zájem by mohli mít také velcí hráči ze zahraničí,“ dodává Rehberger.

Agentura Reuters ve středu přinesla informace o tom, že tyto dvě skupiny mají o CME zájem, hodnota transakce má dosahovat 11 miliard korun.

Nemusejí prodávat za každou cenu

A proč se nyní CME či její části prodávají? Hlavní vlastníky televizní skupiny mohl povzbudit úspěšný prodej televizí ve Slovinsku a Chorvatsku. Prodejem se skupině zároveň značně sníží zadlužení. Akcionáři tak nemusejí prodávat za každou cenu. A to ani „planetu Nova“. „Zjišťují zájem, za kolik by to prodali. Když bude cena nízká, tak nic neprodají,“ konstatuje Bártek.

Bermudská televizní skupina ale může opustit český trh i z dalších příčin. „Pokud by k prodeji CME přistoupila, jako důvod bychom pro to viděli spíše zvyšující se konkurenci na českém trhu a případné jiné investiční příležitosti v jiných oblastech podnikání nebo teritoriích,“ shrnuje Rehberger.