Polovinu zakázek SŽDC si rozdělilo sedm firem

Ilustrační foto železnice

Ilustrační foto železnice Zdroj: David Vagaday

Půlku zakázek státních železnic za 4,6 miliardy korun si rozdělilo pouhých sedm dodavatelů. Celkem se přitom na všech zakázkách podílelo 223 dodavatelů. Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval, jak v letech 2010 až 2014 využila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) peníze na údržbu a opravy drah. Právě v nastavení tendrů prý podnik chyboval. NKÚ také našel až stoprocentní rozdíly mezi cenami v katalogu SŽDC a u dodavatelů. SŽDC tvrdí, že uvedená čísla jsou nepřesná.

„Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě dva až pět milionů korun požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů,“ uvedla mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Olga Málková. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen tři až čtyři uchazeči.

Zmíněných 50 milionů je však podle SŽDC maximální hranicí, která se upravuje podle povahy konkrétní zakázky. Samotný požadavek na objem odvedených prací v oboru má být zárukou, že se daná firma umí na železnici pohybovat a nenaruší bezpečnost provozu, uvedla správa.

V registru veřejných zakázek bylo podle NKÚ evidováno za dané období dohromady 1304 zakázek SŽDC za 9,3 miliardy korun, na kterých se podílelo 223 dodavatelů. Více než 56 procent zakázek si ale rozdělilo jen sedm firem, tedy pouhá tři procenta ze všech dodavatelů. I hodnota zakázek, které těchto sedm dodavatelů získalo, byla vysoká - činila 49 procent celkové hodnoty všech tendrů, tedy 4,6 miliardy.

Odkládání oprav je prodražuje

Kontroloři vytkli železničářům i nedostatky v oceňování údržby a plánování oprav. „SŽDC používala pro oceňování údržby a oprav katalog cen, který neobsahuje objektivní informace. Mezi cenami v katalogu a nabídkovými cenami dodavatelů jsou u stejných prací neúměrně velké - někdy i stoprocentní - rozdíly. Vinou těchto chyb pak v některých případech nevyhrál zakázku dodavatel s nejvýhodnější nabídkou,“ sdělila mluvčí NKÚ. Projekty pak podle úřadu prodražuje také mnohaleté odkládání oprav kvůli nedostatku peněz.

„Musí přece být rozdíl například v ceně za výměnu jednoho pražce, pokud je poptávána v zakázce výměna jednotlivých pražců v různých úsecích, v porovnání se zakázkou, kdy je poptávána cena za výměnu desítek i stovek pražců v jednom úseku,“ sdělil náměstek ředitele SŽDC Bohuslav Navrátil. Zmíněný katalog cen navíc podle správy železnic teprve v letech 2010 až 2014 vznikal, byl průběžně upravován a teprve od letošního února byl zcela účinný.

Chyby hlavně u podlimitních tendrů

Problém je podle kontrolního úřadu v tom, že SŽDC nemusí u podlimitních tendrů postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Právě u podlimitních zakázek objevili kontroloři řadu nedostatků - od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. „Podle NKÚ není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala,“ doplnila Málková.

Podle náměstka ředitele SŽDC Navrátila je ale zásadní, že kontrola neodhalila porušení zákona. „Při závěrečném projednávání kontroly NKÚ konstatoval, že SŽDC neporušilo žádnou směrnici ani nařízení a že se vždy drželo veškeré platné legislativy. V porovnání s kontrolami u jiných organizací kontrola u SŽDC nedopadla špatně a nebyly zjištěny žádné systémové nedostatky,“ uvedl.