Pražský magistrát rozhodl, kudy povede nová tramvajová trať kolem hlavního nádraží

Nová tramvajová trať povede skrz Vrchlického sady se zastávkou u hlavního nádraží do Opletalovy ulice, na křižovatce se pak napojí na stávající trať směr centrum a Žižkov.

Nová tramvajová trať povede skrz Vrchlického sady se zastávkou u hlavního nádraží do Opletalovy ulice, na křižovatce se pak napojí na stávající trať směr centrum a Žižkov. Zdroj: Blesk:Daniel Černovský

Vrchlického sady v Praze přezdívané kvůli neupravenosti a občasnému osazenstvu parku jako "Sherwood".
Nákres nových tratí z Vinohradského třídy kolem Národního muzea přes horní část Václavského náměstí a kolem Hlavního nádraží přes Vrchlického sady do Bolzanovy ulice.
Vrchlického sady před hlavním nádražím v Praze mají být konečně vzhlednější a hlavně bezpečnější.
Vrchlického sady před hlavním nádražím v Praze mají být konečně vzhlednější a hlavně bezpečnější.
Vrchlického sady před hlavním nádražím v Praze mají být konečně vzhlednější a hlavně bezpečnější.
6
Fotogalerie

Pražští zastupitelé ve čtvrtek odsouhlasili finální variantu vedení nové tramvajové tratě mezi Bolzanovou ulicí a Vinohradskou třídou, která povede kolem hlavního nádraží a Národního muzea. Tím se přiblíží chystaná změna územního plánu pro celou revitalizaci Vrchlického sadů, kterým se pro současný zanedbaný stav a některé návštěvníky přezdívá Sherwood.

Finální varianta trati počítá s již nepoužívanou odbočkou z Bolzanovy do Opletalovy ulice. Poté překříží sady k budově nádraží, v ulici Politických vězňů odbočí doleva ke Státní opeře a poté trať povede přes magistrálu k Národnímu muzeu s napojením na Vinohradskou.

Zároveň již před několika dny pražští radní rozhodli, že na celkovou proměnu Vrchlického sadů uspořádá co nejdříve Institut plánování a rozvoje soutěžní dialog, ze kterého by měl vzejít konečný návrh změny celé lokality. Oproti běžné architektonické soutěži mohou vedlejší aktéři, jako jsou třeba památkáři, vstupovat s připomínkami a návrhy v jeho průběhu.

„Po vzoru západních měst chceme přivést tramvaj do parku. A soutěžní dialog by měl pomoci tomu, aby byl projekt urbanisticky, architektonicky i krajinářsky kvalitní,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Je to jedna z nejdůležitějších nových tratí, která ulehčí předimenzované dopravě v Jindřišské a Vodičkově ulici a zkvalitní dostupnost hlavního nádraží,“ dodal.

Podle náměstka Petra Hlaváčka (TOP 09), který má na starost územní rozvoj, by mohla změna územního plánu projít do konce tohoto roku. Po skončení soutěžního dialogu se má rozdělit financování projektu mezi Dopravní podnik hlavního města Prahy, magistrát a Prahu 1.

„Předběžně počítáme, že jasnější koncepce včetně rozdělení investic by mohla být zveřejněna zhruba za rok,“ dodal Hlaváček. Kolik by mohla nová trať stát, zatím magistrát nesdělil.

Jak uvedl IPR, po uchazečích přihlášených do soutěže na ztvárnění prostoru Vrchlického sadů bude požadována vysoká odbornost v krajinné a městské architektuře i v dopravním inženýrství. Jako podklady pro soutěžní dialog budou mimo jiné sloužit i návrhy na dendrologický průzkum v parku či hlukové prověření tramvajové tratě.