Přestavba železničního uzlu Brno bude podle šéfa Správy železnic stát kolem 73 miliard

Hlavní nádraží v Brně

Hlavní nádraží v Brně Zdroj: Foto Aha! – H. Zdeněk

Přestavba brněnského železničního uzlu, jejíž hlavní součástí je přesun hlavního nádraží o kilometr na jih na současné dolní nádraží, bude zřejmě stát asi 73 miliard korun. Vyplývá to z informací, které zveřejnil na síti X generální ředitel státní Správy železnic Jiří Svoboda. Centrální komise ministerstva dopravy ve čtvrtek schválila záměr projektu. Správa železnic uvedla v tiskové zprávě, že by se mělo stavět v letech 2028 až 2035.

Schválení záměru projektu je podle Svobody zásadním milníkem v přípravě modernizace celého uzlu. Je to další z mnoha nutných kroků. Následovat bude zpracování projektové dokumentace firmou, která uspěje ve výběrovém řízení. Správa železnic také poprvé od konce roku 2017 aktualizovala cenový odhad, který tehdy ve studii proveditelnosti činil zhruba padesát miliard korun.

„O tom, jak bude stát přestavbu uzlu financovat, se rozhodne teprve v dalších letech,“ řekl mluvčí Správy železnic Pavel Tesař. Ve hře je podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) i soukromý kapitál, tedy forma PPP projektu.

Přestavba brněnského uzlu je jedním z prioritních dopravních projektů nejen z pohledu Česka, ale i Evropské unie. Hlavní nádraží a celý uzel má mít vyšší kapacitu, aby pojal více vlaků než v současnosti, a zároveň aby do něj mohly ústit v budoucnu vysokorychlostní tratě. Kromě přesunu nádraží na jih a zániku tratě od Horních Heršpic přes hlavní nádraží do Židenic vzniknou nové tratě na území města. Vznikne také nová zastávka Brno-Černovice a blíže k Bubeníčkově ulici se přesune židenické nádraží.

Brno již má z předchozích let vypracovanou architektonickou studii pro nové nádraží a prostor před ním, kde vznikne přestupní uzel na MHD. Jeho autorem je nizozemská architektonická kancelář Benthem Crouwel Architects ve spolupráci s West8. Stavba nového nádraží si vynutí také miliardové investice ze strany města, aby byla připravená infrastruktura, která zajistí obsluhu nádraží.

Město už nyní nepočítá s tím, že by nové nádraží bylo v době jeho otevření spojené s centrem a severem města podzemní dráhou, o které se v Brně mluví již od 70. let minulého století a bez níž bude podle dopravních odborníků situace v severojižním směru ještě horší než dosud. Radní Petr Kratochvíl (ODS) v březnu hovořil o tom, že je potřeba udělat důležitější dopravní stavby.

Už v příštím roce plánuje Správa železnic zahájit první stavbu v brněnském uzlu, a to modernizaci traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice. Součástí je výstavba opěrných zdí s protihlukovými stěnami a přestavba mostů v Jílkově a Filipínského ulici. Dále by měly začít práce na modernizaci židenického nádraží.