Při opravách metra pomůže soukromý kapitál. Takzvané PPP projekty chce i správa železnice

Vizualizace nové stanice metro D.

Vizualizace nové stanice metro D. Zdroj: Metroprojekt

Metro (ilustrační foto)
Spolupráce veřejného a soukromého kapitálu se chystá i na železnici.
3
Fotogalerie

Dopravní podnik Praha, největší městská firma, se chystá spolupracovat se soukromníky. Využití privátního kapitálu ve společných podnicích připravuje v rámci revitalizací stanic metra. Ekonomickou výhodnost chystaných projektů potvrdila analýza advokátní kanceláře Fröhlich & Partners, za kterou podnik zaplatil 250 tisíc korun. Společné podniky chystá také Správa železniční dopravní cesty. 

„Z analýzy plyne, že veřejný sektor může se soukromým dobře fungovat na základě oboustranně výhodných podmínek. Jak pro soukromníky nesoucí většinu obchodního rizika, tak pro veřejný kapitál, který by měl hájit nejen ekonomickou stránku, ale i veřejný zájem,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski. Z dřívějších vyjádření DPP či radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) plyne, že nejdál postoupila příprava společného podniku na stanici linky C Nádraží Holešovice.

Společný podnik se soukromým investorem, takzvaný PPP projekt, měl zrychlit výkupy pozemků pro stavbu metra D. Minulé vedení DPP v čele s Martinem Gillarem však tuto spolupráci s investiční skupinou Penta nedokázalo prosadit. Dopravní podnik si teď dal společný podnik pro metro D analyzovat samostatně. Struktura majitelů pozemků pro metro D je totiž roztříštěná, zatímco u existujících stanic metra je vyřešena. Advokátní kancelář Fröhlich & Partners za novou analýzu k metru D, která má být hotova do konce roku, dostane od DPP 150 tisíc korun.

Realizování prvního sloučení veřejného sektoru a soukromého kapitálu formou společného podniku zvažuje i správce železnic. „Mohlo by se to týkat některých velkých, finančně náročných projektů s vysokou přidanou hodnotou, například staveb jednotlivých ramen vysokorychlostních tratí,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Důvodem má být potřeba nahradit soukromými finančními zdroji absentující nebo nedostatečné zdroje státního rozpočtu.

„Výhodu spatřujeme především zajištění prostředků pro financování výstavby, nevýhodou je složitost a náročnost výběru koncesionáře v souladu s ustanoveními zákona o zadávání veřejných zakázek a v konečném důsledku celkově vyšší náklady na stavby pořízené tímto způsobem,“ dodal Illiaš.

Spolupráce veřejných společností a těch soukromých dává smysl v oblastech, které nejsou pro veřejné firmy hlavním byznysem, a tudíž jim chybí potřebné know-how, tvrdí partner v oddělení nemovitostí Deloitte Miroslav Linhart. „Firmy jako dopravní podniky mají atraktivní pozemky nebo nemovitosti, ale nemají obvykle developerské know-how. Proto spojení například nad rozvojem okolí stanic metra se jednoznačně nabízí a dává velký smysl,“ myslí si Linhart.