Šedesát vlaků za 25 miliard: Škoda krouží kolem obřího tendru v Izraeli

Vlaky CityElefant Českých drah od výrobce Škoda Transportation

Vlaky CityElefant Českých drah od výrobce Škoda Transportation Zdroj: Profimedia.cz

Vlaky Izraelských drah
Vlaky Izraelských drah
Vlaky Izraelských drah
Vlaky Izraelských drah
Vlaky Izraelských drah
9
Fotogalerie
Izraelské dráhy vyhlásily soutěž na dodávku 60 dvoupatrových elektrických souprav. Hodnota zakázky by se měla vyšplhat na čtyři miliardy šekelů, což je kolem 25 miliard korun. Obří tendr přitáhl pozornost devíti nejvýznamnějších hráčů z branže, mezi nimiž nechybí český výrobce Škoda Transportation.

Tuzemský podnik se podle izraelského ekonomického webu Globes na počátku týdne účastnil schůzky Izraelských drah s potencionálními dodavateli souprav. Kromě něj tam dorazili ještě zástupci těch největších konkurentů: německého Siemensu, kanadského Bombardieru, japonského Hitachi, švýcarského Stadleru, francouzského Alstomu a tří asijských společností.

Zájem Škodovky je logický, ve svém výrobním portfoliu totiž elektrické dvoupatrové soupravy má, jde o známé vlaky CityElefant. Účast přímo ve velké izraelské soutěži však nepotvrdila, ale ani nevyvrátila. „V současnosti sledujeme všechny tendry, kterým odpovídá naše produktové portfolio. Izraelský trh samozřejmě také monitorujeme,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí plzeňského podniku Michal Tobrman.

Výběrové řízení zahrnuje nákup 60 dvoupatrových jednotek se zhruba 330 vagony, které by měly dohromady pojmout 33 tisíc cestujících. Po jejich pořízení stoupne kapacita současného vozového parku Izraelských drah o 35 procent. Odhadovanou hodnotu zakázky ve výši čtyř miliard šekelů serveru Globes sdělily nejmenované zdroje z prostředí izraelského dopravního sektoru.

Koupě dvoupatrových vlaků patří mezi největší zakázky v rámci gigantického projektu na elektrifikaci izraelské železnice, do kterého vláda během osmi let hodlá investovat 13,7 miliardy šekelů (86 miliard korun). Tamní dráhy proto postupně vyhlašují soutěže na elektrifikaci jednotlivých tratí a dodávky lokomotiv a vlaků.

Například loni v srpnu skončilo výběrové řízení na koupi 62 elektrických lokomotiv za miliardu šekelů (6,3 miliardy korun), v němž uspěl kanadský Bombardier. Na konci roku pak dráhy vyhlásily vítěze tendru na elektrifikaci 420 kilometrů tratí v hodnotě tři miliard šekelů. Vyhrála španělská firma Semi.

Dráhy ve svém prohlášení podle Globes uvedly, že zavádění elektrických vlaků je nezbytně nutné pro zajištění vysoké úrovně služeb, jaká se od nich očekává. Zároveň ubezpečily, že se snaží odstraňovat překážky a pokračovat v projektu v souladu s harmonogramem.