Spotřeba zemního plynu v dopravě letos roste rekordním tempem

Čerpání CNG

Čerpání CNG Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

V Česku lze natankovat do auta stlačený zemní plyn CNG už na 95 veřejných plnících stanicích. V říjnu se tento počet přehoupne přes stovku. Skupina Vítkovice Machinery Group zprovozní například plnící stanice na obou čerpacích stanicích Benzina Devět Křížů na dálnici D1. Příští rok se dá čekat zprovoznění dalších 50 plnících stanic, uvádí Český plynárenský svaz. Na konci roku 2016 by tak mělo být řidičům k dispozici 150 stanic.

„Spotřeba CNG narůstá v ČR již dva roky po sobě o 40 procent ročně a letošní nárůst spotřeby CNG odhadujeme ještě vyšší. Jezdí tu už téměř 12 tisíc CNG vozidel, poslední dva tisíce přibyly jen za posledního půl roku. Je velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Letos vzrostl počet autobusů městské hromadné dopravy na CNG díky dotacím na jejich pořízení, které byly určeny pro Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj a oblast Brna. Nyní jezdí v Česku v městské dopravě více než 820 autobusů na CNG. Autobusy a vozy na CNG si ale pořizují už i soukromí dopravci, taxislužby, autoškoly, hasičské záchranné sbory.

Plničky i na tradičních "benzinkách"

Stále častěji se také plynové plničky stavějí na tradičních čerpacích stanicích. Řidiči totiž chtějí tankovat v místech, kde jsou na to zvyklí. Dokončuje se projekt plnících stanic Vítkovic na čerpacích stanicích Benzina. Své projekty přioravují sítě MOL či EuroOil, uvádí plynárenský svaz.

„Rádi bychom, aby do roku 2030 bylo v ČR více než 300 CNG stanic a palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ říká Jiří Šimek z ČPS.

Řidiči aut na CNG se potýkají s problémem, že nemohou parkovat v parkovacích domech či podzemních garážích, kde to zakazují jejich provozovatelé. „U nadzemních garáží však tyto zákazy nemají logiku, protože jsou přirozeně odvětrávané,“ říká Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK.

Od letošního ledna navíc platí novela zákona 341/2014 Sb., která parkování v garážích CNG vozidlům nezakazuje. Parkování ovšem musí povolit jejich provozovatelé. Nové garáže u obchodních center se již staví podle platných předpisů, kde je navíc povinnost vyhradit deset procent stání pro vozidla na plyn.