Stavební firmy žalují stát: Nezaplatil miliardu za dálnici

Nový úsek dálnice D3 den před otevřením

Nový úsek dálnice D3 den před otevřením Zdroj: E15 Jan Sindelar

Společnostem Strabag, Metrostav, Eurovia a Inžinierske stavby došla trpělivost s neproplacenými fakturami za dálnici D3 a podaly žalobu na Ředitelství silnic a dálnic. I s příslušenstvím se domáhají 1,26 miliardy korun. Informaci deníku E15 potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Po sporu o zvlněnou dálnici D47 tak startuje další velký právní souboj mezi stavebními firmami a státem.

Státní investor nyní připravuje vyjádření k žalobě, podle Rýdla přitom považuje nároky stavbařů z převážné části za nedůvodné. „Ve zbytku jsou předmětem podrobného interního zkoumání,“ uvedl mluvčí.

Zmíněné firmy nechtějí spor příliš komentovat. Eurovia odkázala v celé věci na Strabag, který je vedoucím sdružení zhotovitelů D3. „Obchodní spory tohoto druhu obvykle v médiích nekomentujeme a nebudeme tak činit ani v případě výstavby dálnice D3. Vždy se v prvé řadě snažíme o mimosoudní jednání a na soud se obracíme až tehdy, když tato jednání nevedou k řešení,“ sdělila mluvčí Strabagu Edita Novotná.

Není ani jasné, jakou částku si jednotlivé firmy sdružení nárokují, rozhodně ale nejde v jejich tržbách o zanedbatelnou položku. Strabag a Eurovia vykazují ročně zhruba třináctimiliardové tržby.

D3 a prodejna motocyklů
Nároky stavebních firem za neproplacené faktury nejsou jediným problémem, který musí stát v souvislosti se stavbou D3 řešit. Dostavba dálnice kolem Tábora vázne kvůli vleklému sporu státu s majiteli prodejny motocyklů. Kvůli jejich protestům bylo zrušeno stavební povolení ke stavbě poloviny dálnice ve směru na České Budějovice. Stát totiž nepočítá s dosavadní příjezdovou cestou k prodejně, raději zřejmě celou nemovitost vykoupí.

Soudní spor je dalším dílem seriálu tahanic o D3. Pětadvacet kilometrů dlouhý úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí vyšel zhruba na 14 miliard korun. Jenže podle ŘSD vykazuje řadu vad a nedodělků, například do mostu přes rybník Koberný prý prosakuje voda. Právě kvůli reklamaci mostu stát zatím nechce dálnici převzít.

„Jakékoli nároky zhotovitelů nebude možné řešit izolovaně od těchto problémů,“ doplnil Rýdl. Loňské zprovoznění úseku dálnice D3 na jih od Tábora bylo největší dálniční „otvíračkou“ od vpuštění vozidel na jihozápadní část velkého pražského okruhu v roce 2010. Dalšího podobně dlouhého úseku se motoristé hned tak nedočkají.