Takhle vypadá nová tramvaj 52T pro Prahu. Plzeňská Škoda odhalila první prototyp

Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.

Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h. Zdroj: Praha sobě

Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.
Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.
Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.
Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.
Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.
38 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Plzeňská Škoda Group odhalila prototyp první pražské tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T, kterou začala vyrábět před osmi měsíci. Kontrakt na zhotovení až dvou set těchto strojů uzavřela před rokem s hlavním městem Prahou, která si od nákupu slibuje výrazné zmodernizování tramvajové flotily.

První hotové tramvaje má Praha obdržet v dubnu, poté ve městě zahájí testování a homologaci bez cestujících. Ti by se mohli v nových strojích svézt na konci roku.

Do nových tramvají se vejde o 20 procent víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h. Škoda Transportation představila nový model tramvaje Škoda ForCity Plus 52T Praha, kterých do roku 2026 jich dodá 40.

Půlka tramvají bude financována z EU

„Dvacet tramvají se podaří financovat ze zdrojů EU jen díky tomu, že jsme s přípravou soutěže začali včas,“ vysvětluje Adam Scheinherr, předseda městské strany Praha sobě a někdejší náměstek pro dopravu. „Díky tomu jsme mohli financování nových tramvají přihlásit do Národního plánu obnovy. Kdybychom čekali až na jeho vyhlášení, termín by se nestihl a dotace nezískala.“

„Zkušební provoz a homologace nového typu vozidla během jara 2025 mohou přinést potřebu doladění například v otázkách softwaru či drobných detailů. Tyto úpravy se zcela logicky promítnou také do sériové výroby,“ uvedl dopravní podnik. „Tramvaj má montážně dokončený exteriér, probíhá na ní dokončování interiéru, oživování a první zkoušky vozidla,“ napsal podnik na sociální síti X.

GALERIE: Plzeňská Škoda Group odhalila prototyp první pražské tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T

Do nových tramvají se vejde o 20 % víc cestujících, než do současných modelů 15T. Jsou také plně nízkopodlažní a dosáhnou rychlosti až 80 km/h.
Představení prototypu první pražské tramvaje Škoda 52T, 27. ledna 2025 Plzeň.
Představení prototypu první pražské tramvaje Škoda 52T, 27. ledna 2025 Plzeň.
Představení prototypu první pražské tramvaje Škoda 52T, 27. ledna 2025 Plzeň.
Představení prototypu první pražské tramvaje Škoda 52T, 27. ledna 2025 Plzeň.
48 Fotogalerie

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T Praha budou o 20 procent kapacitnější než současné tramvaje 15T. Nabídnou 70 míst k sezení a 173 ke stání, klimatizaci, automatický antikolizní systém a přehledné informace pro cestující. Nízkopodlažní nástup a plná bezbariérovost je samozřejmostí. Plošiny pro kočárky a vozíčkáře nově budou u 4 dveří z 5, takže odpadnou zmatky a hledání správného vstupu při příjezdu tramvaje. Design připravil tým Tomáše Chludila, který navrhuje například i nová vozidla petřínské lanovky.

Nová tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T

Nové tramvaje jsou konstruovány na míru pražské dopravě, především pak členitému historickému centru. Tramvaj 52T má pětičlánkovou konstrukci a pohybuje se na čtyřech podvozcích, z nichž krajní dva jsou volně otočné a dva vnitřní potom částečně otočné. Díky tomu je salon tramvaje prostorný a při délce 32 metrů nabídne 70 míst k sezení, z nichž je většina po směru jízdy, a 173 míst k stání.

VIDEOPlzeňská Škoda Group odhalila prototyp první pražské tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T

Video placeholder
VIDEO: Plzeňská Škoda Group odhalila prototyp první pražské tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T • Škoda Group CZ

Nové vozy, které budou kompletně nízkopodlažní, mají být na špičkové technologické úrovni. Nabídnou klimatizaci, úsporné vnitřní i venkovní LED osvětlení, tichý provoz a vyšší bezpečnost vůči chodcům díky antikoliznímu systému. Stroje budou vybaveny technologií na počítání cestujících, rekuperačním brzděním i šesticí velkých informačních obrazovek.