Tramvaje, metra i dvoupodlažní vlaky pro celý svět. Navštívili jsme továrnu gigantu Alstom

Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.

Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony. Zdroj: Jiří Liebreich

Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.
Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.
Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.
Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.
Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.
65
Fotogalerie

Římany založená katalánská metropole Barcelona se těší pověsti mimořádného města. Jedním směrem do ní proudí nejlepší fotbalisté a masy turistů z celého světa, opačným tisíce nejmodernějších vlaků, tramvají či vozů metra za miliardy eur. Na „svědomí“ je má nadnárodní gigant Alstom. Jeho „mašinky“ všeho druhu brousí koleje v New Yorku, Singapuru či na Arabském poloostrově a v podobě pendolin také ve službách Českých drah. Jak probíhá výroba v hlavním evropském závodě v provincii Santa Perpètua, představil Alstom světovým médiím, mezi kterými byla i E15.

Státní i soukromí dopravci či městské dopravní podniky se předhánějí v tom, kdo na „zelenější“ techniku přezbrojí rychleji. Ve hře jsou tak obří tendry na prestižní zakázky jak na vyspělých trzích, tak v arabských pouštních lokalitách. O miliardová rita se původem francouzský Alstom pere mimo jiné se Siemensem nebo čínským kolosem CRRC.

V Perpètue tak mají napilno. V lednu 2020 pětistovka, dnes tisícovka zaměstnanců má jediný úkol: co nejrychleji a nejlevněji vytěžit masivní globální příklon k udržitelné zelené dopravě.

Postupně procházíme výrobní haly v areálu o 68 tisících metrech čtverečních. Vozy metra, tramvají i rychlovlaků vidíme v nejrůznějších fázích rozpracovanosti. Svařovnu, lakovnu či montáž zaměstnává několik stěžejních projektů.

Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.|Jiří Liebreich

Tím klíčovým je právě realizovaná zakázka na 201 vysokokapacitních dvoupodlažních vlaků Coradia Stream pro španělského národního dopravce Renfe, jemuž patří polovina v Česku působícího osobního dopravce Leo Express. Alstom za sto metrů dlouhé vlaky pro až devět stovek cestujících, náhradní díly a za patnáctiletou údržbu inkasuje 1,8 miliardy eur. Jen pro pro představu – podobnou částku by Česko mohlo vydat za zvažovaný nákup 24 stíhacích letounů F-35 bez dalších náležitostí v podobě servisu a podobně.

Těžko se divit laikovu nadšení, když vidí nádherný kus hrubé rodící se železniční techniky opředené nekonečnou spletí kabelů. Nutno dodat, že ne vždy se stoprocentně zadaří. Například České dráhy musely dočasně odstavit jednotky Pendolino krátce po jejich uvedení do provozu. Sérii závad se nicméně podařilo vyřešit a od té doby patří podle ČD k těm nejspolehlivějším.

„Dodání 201 vlaků Coradia pro Renfe je pro nás historický projekt nejen svým rozsahem, ale i mírou udržitelnosti, s jakou byly vybírány suroviny nebo i trakční systémy,“ říká výrobní ředitel Francisco Javier Bueno. Jakmile vlaky doslouží, mají být recyklovatelné z 98 procent.

Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.|Jiří Liebreich

Byť bez lístku, zato s chutí nakukujeme do některých polotovarů metra pro podnik Transportes Metropolitanos de Barcelona. Metropole dostane v první vlně padesátku vozů za zhruba 7,5 miliardy korun. Pětivozové soupravy mají být oproti předchozím tišší, okolí budou snímat sérií kamer a USB porty umožní cestujícím dobíjet mobilní zařízení. „O tom, zda bude vůz převážně z hliníku, nebo oceli, rozhoduje zákazník. Ocel je obvykle levnější, ale její zpracování je dražší,“ vysvětluje Francisco.

Obdobné stroje si už objednali také provozovatelé metra v Singapuru, Panama City, Rijádu či v Dubaji. Alstom se chlubí, že vozy fungují jako autonomní systémy, ale ve skutečnosti si už dávno nemůže dovolit takovou samozřejmost nenabízet. Tendr na metra bez strojvedoucích chystá řada měst včetně Prahy. Dopravní podnik chce samořiditelné vozy nasadit na vznikající lince D, postupně jimi hodlá nahradit i stávající vozy na „céčku“. Zda vzniknou vozy pro Prahu v továrnách Alstomu, nebo třeba v závodech Siemensu či u jiných výrobců, se teprve ukáže.

Zajímavých projektů v barcelonském závodě je více. Patří k nim některé ze 126 nízkopodlažních tramvají typu 304 pro Kolín nad Rýnem nebo některé z osmdesáti tramvají pro marockou Casablanku. Celková výše prodejů, kterou ve finančním roce končícím loni v březnu vyprodukovaly podniky Alstomu ve Španělsku, převýšila patnáct miliard korun: „Na příštích pět let máme kontrakty za osm set milionů eur.“

Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.Takhle probíhá výroba vozů metra, tramvají či vlaků v závodu společnosti Alstom nedaleko Barcelony.|Jiří Liebreich

Závěrem se dostáváme na testovací okruh, kde probíhají finální zkoušky před dodáním zákazníkovi. „Otestování jednoho vozu metra obvykle zabere jeden den. Kapacita okruhu nám umožňuje otestovat dva vozy denně,“ říká Francisco.

A práce přibývá. Zatímco ve finančním roce 2021/2022 napočítali v závodě 400 tisíc výrobních člověkohodin, v roce 2022/2023 už o polovinu více. Milionová hranice má padnout do tří let. Povede-li nárůst k tomu, že budou zákazníci z řad dopravců dostávat objednávané vozy včas, nikoli s mnohaměsíčním zpožděním, s nímž zápolí většina výrobců v železničním průmyslu, ukáže až čas.

Dodávky nových vlaků se zpožďují o měsíce a mají extrémní množství závad, říká šéf ČD

Nové vlaky pro České dráhy i kraje mají zpoždění. Výrobcům chybějí součástky i lidé

Španělské státní dráhy Renfe kupují polovinu českého Leo Expressu