Ťok zacouval. Prodej ČD Cargo vládě nenavrhne

Dan Ťok

Dan Ťok Zdroj: Michael Tomeš, E15

Vlak ČD Cargo ve stanici Olbramovice
2
Fotogalerie

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nebude navrhovat vládní koalici prodej železničního nákladního dopravce ČD Cargo. Šéf rezortu tak ustoupil z původně avizovaného záměru, proti kterému se rázně postavil premiér Andrej Babiš (ANO). Ťok řekl deníku E15, že nebude navrhovat prodej podniku, ani menšinového podílu.

„Prodej ať už menšinového nebo většinového podílu v ČD Cargo nebudu nikomu navrhovat,“ řekl Ťok deníku E15. Ještě na konci října přitom ministr tvrdil, že chce prosadit prodej minoritního podílu v dceřiné společnosti Českých drah.

Ačkoliv s prodejem menšinového podílu podle původního sdělení Ťoka souhlasil premiér, Babiš krátce po tomto vyjádření informaci dementoval. „Žádná privatizace ČD Cargo, ani částečná, není v plánu. Ani jiných firem. Nic se privatizovat nebude,“ uvedl. Prohlášení ministra pro E15 přišlo den po jeho setkání s prezidentem Milošem Zemanem.

Snahu privatizovat ČD Cargo zpochybnil v rozhovoru pro deník E15 také Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy. „Mám s tím problém. Uvědomme si, že firma je rodinným stříbrem drah a jejich ekonomiky. Naopak osobní doprava je finančně nesmírně náročná, státem dotovaná. Má a bude mít po dalších slevách či akcích daleko do ziskovosti,“ řekl Hanák s tím, že by v horizontu dvou až tří let podnik neprodával.

„Myslím si, že si pan ministr Ťok zahrává s ohněm. Slovo premiéra je rozhodující. Když jednou řekl, že ne, tak bych s tím dál neprovokoval,“ okomentoval Hanák protichůdná veřejná vyjádření Ťoka a Babiše.

O podobě privatizace a velikosti prodávaného podílu původně měly podle ministerstva rozhodovat představenstvo a dozorčí rada mateřských Českých drah v příštím roce. Prodej se prý měl uskutečnit prostřednictvím nabídky akcií firmy na burze.

Nákladní doprava je nejvýdělečnějším oborem národního dopravce. Společnost ČD Cargo v pololetí vykázala zisk 350 milionů korun.