V Seattlu budou jezdit tramvaje z Ostravy poháněné bateriemi

Tramvaj pro Seattle od Inekonu

Tramvaj pro Seattle od Inekonu Zdroj: ctk

Společnosti Inekon Group a Ekova Electric dokončily v Ostravě výrobu sedmi tramvají pro americké město Seattle. Zakázka má hodnotu téměř 30 milionů dolarů (přes 720 milionů korun). Tramvaje kromě elektřiny mohou jezdit i na pohon z baterií, což jim umožňuje projet část trasy bez napájení z trakčního vedení.

Předseda představenstva a generální ředitel Inekon Group Josef Hušek řekl, že první souprava už jezdí v Seattlu ve zkušebním provozu a v létě by tramvaje měly začít vozit cestující v běžném provozu. Ve městě fungují dvě linky na tratích dlouhých dva a čtyři kilometry, město ale počítá s rozšířením tramvajové dopravy. „Naše tramvaje budou bez napojení na trolejové vedení jezdit v několika úsecích o celkové délce dvou kilometrů. V případě výpadku elektrické energie ale zvládnou na pohon z baterie ujet i patnáctikilometrovou trať tří spojených linek,“ řekl Hušek.

Inekon začal tramvaje do USA dodávat v roce 1999 a tyto vozy jezdí v Portlandu, Tacomě nebo také ve Washingtonu. Podle ředitele zvítězila firma v tendru na dodávku dalších tramvají do Seattlu i díky jejich vysoké spolehlivosti. „První kontrakt byl na šest tramvají, poté přibyla ještě jedna. Letos v únoru jsme dohodli, že by Seattle měl nakoupit dalších 25 kusů těchto tramvají,“ řekl Hušek.

Tramvaje od Inekonu v americkém SeattluTramvaje od Inekonu v americkém Seattlu|InekonTramvaje od Inekonu v americkém Seattlu

Pokračování zakázky by firmám vyneslo dalších až 110 milionů dolarů (přes 2,6 miliardy korun). Tramvaje pro Seattle stojí podle Huška téměř dvojnásobek ceny vozů určených pro Česko. Je to podle něj dáno výrazně odlišnými podmínkami, pro jaké jsou navrženy. Například klimatizace je v českých tramvajích jen u řidiče, v amerických standardně i pro pasažéry.

Náročná zakázka

Předseda představenstva společnosti Ekova Electric Radoslav Hanzelka řekl, že zakázka byla pro firmu výjimečná nejen objemem. „Pro nás byla ta výroba jedinečná, že jsme se s takovýmto pohonem setkali poprvé a že jsme byli u zrodu té tramvaje opravdu od prototypu až po konečnou montáž,“ řekl Hanzelka.

Na zakázce pracovalo v Ekově postupně asi 80 lidí. Firma má celkem 250 zaměstnanců, z toho 185 v dělnických profesích. Dvacet zaměstnanců Ekovy se podílí na montáži přímo v Seattlu, protože zatímco čtyři soupravy byly vyrobeny v Ostravě, další tři se montují až na místě.

Ekova Electric má roční obrat zhruba 300 milionů korun. „Inekon je pro nás významný partner tím, že se na našem obratu podílí zhruba 15 procenty,“ řekl Hanzelka.

Na řadě je také Budapešť

Hušek řekl, že o další zakázce se jedná s Budapeští. Firma chce ale pokračovat i v dodávkách do Ameriky. „Vyhráli jsme tendr v Oklahomě. V současné době probíhají jednání o kontraktu,“ řekl. Jednalo by se o pět tramvajových souprav, opět s opcí na další vozy.

„Na celý koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají jsme podali žádost o udělení patentu. Máme rovněž zpracovaný projekt na tramvaj s dvojnásobnou kapacitou baterií, který nyní čeká na svou realizaci,“ uvedl Hušek.

Inekon Group se zaměřuje na tři oblasti podnikání: výrobu a prodej kolejových vozidel, chemii a vývoz investičních celků. Ekova Electric vznikla v roce 2011 jako stoprocentní dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava, jejž vlastní město. Ekova vyrábí a modernizuje tramvaje či trolejbusy nebo zajišťuje těžkou údržbu pro dopravní podnik.