Vlastník British Airways ztratil zájem o aerolinky Norwegian, spustil akciový výprodej
Mateřská společnost aerolinek British Arways a Iberia, skupina IAG po osmi měsících vzdala úsilí o převzetí nízkonákladového dopravce Norwegian Air Shuttle. Zároveň oznámila, že prodá svůj čtyřprocentní podíl ve společnosti. Akcie Norwegian v reakci na zprávu ztratily více než čtvrtinu hodnoty. Společnost bojující o přežití mezitím proškrtává svou síť linek, včetně těch do Prahy.
Rovnou dvě formální nabídky doručili v uplynulých měsících zástupci IAG k rukám manažerů Norwegian Air Shuttle a v obou případech byli šéfem a zakladatelem aerolinek Bjørnem Kjosem odmítnuti s odůvodněním, že norského dopravce podhodnocují.
Nyní IAG dala v oznámení pro burzu najevo, že žádná další nabídka už nedorazí. Akcie Norwegian reagovaly okamžitým propadem, během čtvrtečního obchodování ztratily 26 procent své hodnoty. To je největší jednodenní propad ve více než čtvrtstoletí trvající historii společnosti. Akcie Norwegian jsou nyní na nejnižší hodnotě za šest let.
Pro Norwegian přišla zpráva o nezájmu IAG v asi nejméně vhodnou chvíli. Firma ve vlastním výhledu očekává, že přinejmenším do roku 2021 se nedostane z provozního minusu, zároveň ve snaze snížit náklady ruší desítky méně vytížených linek i zahraničních základen a prodává letadla. Norwegian navíc špatně odhadla vývoj cen paliv a uzavřela dlouhodobý kontrakt na dodávky na rok 2019 předtím, než ceny ke konci loňského roku klesly. Z pohonné hmoty tak letos bude platit více než konkurence.
Pravděpodobně největší finanční zátěž ale pro Norwegian představuje její pionýrská snaha přenést nízkonákladový model letecké dopravy na dálkové linky. Na lety z Evropy do Severní Ameriky společnost nakoupila nové Boeingy 787 Dreamliner, které ale od začátku provázejí problémy s motory. Norwegian sice v budoucnu pravděpodobně získá kompenzaci od jejich výrobce, společnosti Rolls-Royce. Odškodnění cestujícím za zpožděné lety nebo pronájmy náhradních letadel ale dopravce musí platit už nyní.
Norwegian proto hledá úspory, mimo jiné i na méně vytížených linkách. Omezení sítě má ročně ušetřit 234 milionů dolarů (5,3 miliardy korun). O některé spoje tak přijde i Praha. Se zavedením letního letového řádu skončí linky do švédského Göteborgu a finských Helsinek, nedojde ani na plánované obnovení sezonní linky do norského Bergenu.