Český autoprůmysl čeká pád z vrcholu. Odvětví projde změnami, které nemusí všichni přežít

Výroba Škody Superb v Kvasinách

Výroba Škody Superb v Kvasinách Zdroj: Škoda Auto

Výroba Škody Fabia R5.
Výroba vozu Škoda Superb
Výroba Škody Fabia R5.
Výroba Škody Fabia R5.
Výroba Škody Fabia R5.
13
Fotogalerie

V české historii se za rok ještě nikdy nevyrobilo tolik automobilů jako loni. Automobilky překonaly rekord popáté v řadě, ale k čirému optimismu mají dost daleko. Téměř 1,5 milionu zhotovených vozů představuje meziroční růst o 1,7 procenta, podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara už ale odvětví neporoste. Naráží podle něho na kapacitní i ekonomické limity. A co víc, neobejde se bez náročné transformace.

„Podniky budou nuceny k mnohem vyššímu tempu změn a inovací, což ale znamená i vyšší investice. Pokud se nepřizpůsobí, tak je nastávající tsunami smete,“ říká Wojnar.

„Letos se očekává absolutní pokles, vrchol je za námi,“ potvrzuje Wojnarova varování Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank. Podle ní zažije sektor strukturální šok vyvolaný především přechodem na elektromobilitu. Změny dostanou subdodavatele pod velký tlak na růst efektivity, neboť klesne poptávka po autodílech.

Velkému riziku se vystavuje největší česká automobilka Škoda Auto. „Ačkoli chce letos připravit nové modely, od kterých si slibuje růst odbytu, ekonomický cyklus automobilku převálcuje. Připravuje modely do fáze, kdy cyklus míří dolů,“ tvrdí Horská. „Spíše než obchodních válek se obávám zpomalení čínské ekonomiky a tamější poptávky po automobilech,“ dodává.

Prodej v Číně loni po dvaceti letech klesl. K dalším rizikovým faktorům patří zpomalení německé ekonomiky nebo brexit.

Zatímco export v Česku vyrobených automobilů loni vzrostl dvouprocentním tempem, domácí poptávka téměř stejnou měrou poklesla. Odbyt se zvýšil všem největším hráčům na trhu: Škodě Auto loni stoupla produkce o 3,3 procenta na téměř 900 tisíc vozů, oproti plánu si mírně polepšila i automobilka Hyundai, když vyrobila 340 tisíc aut. Kolínský podnik značky Toyota, Peugeot a Citroën se vrátil k růstu výroby, a to o šest procent na 211 tisíc vozů.