Výkupy pozemků pro nové metro stojí, DPP získal sedm metrů čtverečních

Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč

Vizualizace stanice metra D Nemocnice Krč Zdroj: Metroprojekt, gente.cz

Stavba první části nové trasy metra D začíná pořádně drhnout a to se ještě ani nekoplo do země. Dopravnímu podniku Praha (DPP) se v přípravné fázi zatím podařilo vykoupit jediný ze zhruba osmi set pozemků potřebných pro postavení „déčka“. Získaná parcela v Kunraticích má podle katastru sedm metrů čtverečních.

Stavba prvního úseku z Pankráce do Písnice má začít v roce 2017. Celá trasa bude stát kolem 50 miliard korun. Avšak DPP u strategického projektu dosud neví, jaké parcely bude muset vykupovat. Nepomohla ani žádost zaslaná podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

„Pravomocné územní rozhodnutí stanoví seznam pozemků, na nichž bude umístěna stavba metra I. D, ale povinná osoba není ke dni podání žádosti schopna závazně a přesně specifikovat, zda a v jakém rozsahu dojde k odkupu těchto pozemků, zda nebude v některých případech postačovat zřízení věcného břemene či nájemní smlouvy takzvaný dočasný zábor,“ sdělila deníku E15 vedoucí právního odboru DPP Vlasta Kotrbová.

Časový problém

„Skutečnost, že DPP ještě nezačal s přípravou majetkového vypořádání pozemku pro stavbu metra D, vidím jako problém z časového hlediska, jelikož tento proces může trvat i několik let,“ soudí advokát Bystrík Bugan, který se zabývá občanským právem.

Situace kolem přípravy metra D nenahrává řediteli dopravního podniku Jaroslavovi Ďurišovi. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) se v pátek nechala slyšet, že ho chce kvůli fungování firmy vyměnit.

Nášlapná mina

Některé výkupy pozemků budou pro DPP problematické. Při přípravě první části trasy D z Pankráce do Písnice číhá na dopravní podnik nášlapná mina mezi stanicemi Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Velkou část parcel nad metrem tam zmrazila policie. Pocházejí z kontroverzní restituce majetku po prvorepublikovém velkostatkáři Juliu Bečvářovi. Její okolnosti vyšetřuje Útvar pro boj s organizovaným zločinem.

Bude-li DPP chtít tyto parcely vykoupit, nyní neuspěje. Majitel je až do zrušení policejní plomby nesmí prodat. „Pokud jsou pozemky zajištěny v rámci trestního řízení, vlastník s nimi nemůže libovolně disponovat. Je to podobné, jako by na pozemky byla nařízena exekuce,“ vysvětlil právník Miroslav Hájek z poradenské společnosti Vilímková Dudák & Partners.

Pozemky vlastní přes firmu Bečvářova Krč společnost Bečvářova. Z veřejných zdrojů není zřejmé, kdo ji vlastní. K podílu se přihlásil jen někdejší liberecký zastupitel za ODS spjatý v minulosti se skupinou Syner Jaroslav Mejstřík. V představenstvu Bečvářovy Krče je další bývalý vrcholový manažer Syneru Igor Horník.

Výstavbu metra torpédují i majitelé parcel před Thomayerovou nemocnicí v Krči. Soudně napadli změny územního plánu potřebné pro stavbu trasy D. Soud jednu z těchto změn v srpnu zrušil. Praha se tomu brání kasační stížností.

Metro přitáhne výstavbu za miliardy

Plánovaná trasa metra D pomůže majitelům okolních pozemků hodně vydělat. Budoucí stanice na sebe totiž nabalí nové realitní projekty za desítky miliard korun, jak vyplývá z urbanistické koncepce zpracované sdružením renomovaných architektů.

Jen u čtveřice stanic Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory a Libuš vyčísluje studie objem možných realitních investic na 21 miliard korun. V okolí zastávek vznikne množství nových bytů, kanceláří a obchodů. Nové využití tam čeká na desítky hektarů parcel.