Výstavba plavebního kanálu u Přelouče se vzdaluje, chybí EIA

DO TÝNA. Dolní výjezd z plavební komory směrem k Týnu nad Vltavou musí mít zpevněné dno, aby ho vypouštěná voda nevymlela.

DO TÝNA. Dolní výjezd z plavební komory směrem k Týnu nad Vltavou musí mít zpevněné dno, aby ho vypouštěná voda nevymlela. Zdroj: Jan Šindelář, E15

Společnost Sweco Hydroprojekt projektovala také plavební komoru v Českém Vrbném, která od roku 2011 umožňuje lodní dopravu mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou.
Hausbóty fungují jako ostrovní systémy, energii majitelé čerpají například ze solárních panelů nebo z agregátů, záchody mohou být lodní či běžné, splachovací. Zde nechybí ani sprcha
Peníze v první řadě. Nový jez podporuje ministerstvo dopravy i rejdaři. Podle ministerstvaabsence posledního jezu na dolním Labi (na vizualizacích) znehodnocuje celou labsko--vltavskou vodní cestu. Dosavadní desetimiliardové investice do vodní infrastruktury prýbez děčínské zdrže přicházejí vniveč. Ekologické organizace jako Arnika nebo Děti Země aleoponují, že jez za zhruba pět miliard je zbytečným plýtváním, neboť výkony lodní dopravyjsou zanedbatelné, a také, že vodní dílo zničí poslední přírodní úsek Labe
Peníze v první řadě. Nový jez podporuje ministerstvo dopravy i rejdaři. Podle ministerstvaabsence posledního jezu na dolním Labi (na vizualizacích) znehodnocuje celou labsko--vltavskou vodní cestu. Dosavadní desetimiliardové investice do vodní infrastruktury prýbez děčínské zdrže přicházejí vniveč. Ekologické organizace jako Arnika nebo Děti Země aleoponují, že jez za zhruba pět miliard je zbytečným plýtváním, neboť výkony lodní dopravyjsou zanedbatelné, a také, že vodní dílo zničí poslední přírodní úsek Labe
Zamrzlá Vltava přilákala v neděli 29. ledna 2017 stovky bruslařů, hokejistů i pěších s dětmi a psy
12
Fotogalerie

Krajský úřad v Hradci Králové na žádost Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) přerušil na dva roky řízení o povolení výjimky z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin v trase plánovaného plavebního kanálu u Přelouče.

Stavba nemá souhlasné stanovisko k vlivu na životní prostředí (EIA) ani novou dokumentaci pro územní řízení. Výstavba vodní cesty se tak opět oddaluje, řekl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Video: Historický parník Šumava vyplouvá ze zdymadla na mostem Legií v Praze

Video placeholde
Parník Šumava vyplouvá ze zdymadla nad mostem Legií v Praze • Jan Šindelář

"Hlavní problém je, že musí proběhnout nový proces EIA, a my pro něj momentálně zajišťujeme podklady. Uvidíme, jaké z toho nakonec vyplyne technické řešení, s nímž se bude standardně pokračovat dál," uvedl Bukovský.

Plánovaný plavební kanál u Přelouče, který má umožnit splavnění Labe až do Pardubic, prochází přes rezervaci Slavíkovy ostrovy, kde se podle ekologické organizace Děti Země nacházejí biotopy 44 zvláště chráněných druhů organismů.

Ekologové s přerušením řízení souhlasí, neboť bez ekologického posouzení různých variant kanálu, a to i mimo Slavíkovy ostrovy, je nelze vést. Navzdory požadavku Evropské komise vláda lokalitu Louky u Přelouče nezařadila mezi evropsky chráněná území.

"Původní povolené výjimky ze zákona z roku 2010 byly Nejvyšším správním soudem zrušeny na podzim roku 2015, neboť nebylo prokázané, že neexistuje jiná varianta trasy kanálu, která by se těmto biotopům, které se nacházejí především na Slavíkových ostrovech, vyhnula. takže od té doby se schvalování stavby zastavilo," uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle ekologických aktivistů bude výstavba plavebního kanálu u Přelouče o délce téměř 3,2 kilometru stát asi 3,1 miliardy korun. ŘVC se o jeho prosazení snaží od roku 1994, do budoucna by měl být součástí průplavu Labe-Odra-Dunaj, pokud na jeho zbudování dojde.