Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela vltavská vodní cesta mezi Českými Budějovicemi, Orlíkem a Prahou, když Ředitelství vodních cest vpustilo lodní provoz do zdymadla na jezu Hněvkovice u Týna nad Vltavou. Úplná spokojenost ale mezi jihočeskými politiky nepanuje. Vodní cesta vykazuje jednu zásadní nevýhodu.
Končí totiž mimo historické jádro Českých Budějovic v nejužším místě řeky v málo přitažlivé lokalitě poblíž nejrušnější křižovatky města.
Poslanec Jan Zahradník (ODS) proto předložil koncem minulého týdne pozměňovací návrh k novele zákona o vnitrozemské plavbě. Novela je nyní ve druhém čtení.
Změna spočívá v novém vymezení dopravně významných vodních cest, konkrétně prodloužení cesty ještě o dva kilometry proti proudu Vltavy a současným zařazením do sítě cest i 1,6 kilometru řeky Malše.
Zákon tím umožní Ředitelství vodních cest vystavět na Vltavě ještě jedno zdymadlo na Jiráskově jezu, který dosud brání lodím v cestě proti proudu do centra. ŘVC totiž jako státní investor může budovat pouze na cestách vymezených zákonem.
Podle Zahradníka změnu podporují město i kraj. Jde především o rozvoj cestovního ruchu, lodě by přivezly turisty až k historickým památkám v okolí náměstí Přemysla Otakara II. Zahradník rovněž poukazuje na fakt, že nynější kotviště pod jezem neumožňuje stání většího množství lodí.
„Na soutoku Vltavy a Malše na klidné hladině držené jezem je dostatek místa pro kotvení a turisté budou moci strávit více času návštěvou města,“ říká poslanec. Proti nejsou ani Ředitelství vodních cest a rezort dopravy. „Ministerstvo v tom zásadní problém nespatřuje, stanovisko k návrhu ještě upřesníme,“ uvedl mluvčí Tomáš Neřold. Pokud by skutečně na stavbu zdymadla došlo, musel by stát počítat s investicí v řádu stovek milionů korun.