Zaměstnanci dopravního podniku chtějí uhájit opravnu tramvají OZT | E15.cz

Zaměstnanci dopravního podniku chtějí uhájit opravnu tramvají OZT

Tramvaj Škoda 15T ForCity
Tramvaj Škoda 15T ForCity
• 
ZDROJ: Skoda Transportation

čap

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Uhájit opravárenskou základnu tramvají v pražské Hostivaři (OZT) před možným pronájmem nebo outsourcingem se rozhodli odboráři dopravního podniku. Napsali otevřený dopis řediteli Milanu Křístkovi. O dílny v předpokládané hodnotě dvě miliardy korun má dlouhodobě zájem společnost Škoda Transportation.

Odboráři v dopise, který má server E15.cz k dispozici, generálního ředitele a představenstvo podniku upozorňují, že opravny mohou městské společnosti přinášet ročně až stamilionové zisky. Nechali si kvůli tomu zpracovat i odbornou analýzu. „Jen nezodpovědný hospodář by se zbavil tak lukrativního prostředku k vydělávaní peněz a současně se chtěl zbavit specialistů v oboru ve prospěch konkurence, která by nám pak prodávala svojí práci s obrovským předražením,“ píší v dopise.

To se již dnes podle nich děje v malém, když od Škody Transportation podnik nakupuje s 300procentní marží obyčejné páčky, které dle odborářů stojí 800 korun za jeden kus. Škodovka je podle nich prodává za 2400 korun.

Opravárenské díly prošly v letech 1995 až 2004 kompletní modernizací. Původně se OZT zaměřovala na obnovu tramvají z produkce ČKD Tatra, postupně ale začaly přicházet také externí zakázky. Právě potenciální zákazníky ale podle odborářů odrazuje nejistota okolo budoucnosti OZT.

Generální ředitel DPP Milan Křístek Autor:

Opravna OZT by dle jejich názoru měla být podřízena přímo generálnímu řediteli a měla mít určitou samostatnost. „Zakázek, které by se daly pro OZT sehnat, je relativně dost. Otázkou je, jak se vedení DPP vždy k těmto zakázkám postaví. V dřívějších dobách vesměs zády anebo s bezdůvodně vysokou režijní cenou,“ konstatovali odboráři. Podnik by podle nich také neměl opomíjet vlastní možnost vydělávání peněz a oprav v režijních nákladech vlastních tramvají.

Potenciální zákazníci OZT podle zaměstnanců:

Potenciální zákazníci OZT Autor:

Zájem o opravny ze strany Škody Transportation stále trvá, serveru E15.cz to potvrdila mluvčí společnosti Lubomíra Černá. „Zájem máme, nikdy jsme to nezakrývali,“ podotkla.

Generální ředitel DPP Křístek již dříve Hospodářským novinám sdělil, že jednání o outsourcingu ani prodeji dílen určitě není na pořadu dne. „Minimálně z toho důvodu, že máme mnoho závad na nových tramvajích 15T od Škody. Dokud si nevyjasníme dodávky vozů - a v takové kvalitě, že je bude možné bez problémů provozovat -, nepřichází v úvahu, že bychom cokoli dělali s tramvajovými opravnami. To bych chtěl podtrhnout,“ uvedl.

Zde je však na tahu právě Škoda Transportation, která drží v šachu dopravní podnik závazkem, že DPP do roku 2018 odebere od firmy 250 tramvají 15T ForCity za téměř 19 miliard korun. Dopravní podnik ale nemá na tramvaje peníze a tak dojednal úlevy. Škoda Transportation letos dodá Praze místo původně dohodnutých 34 tramvají jen 17 souprav. „Naše dohoda stále platí,“ sdělila Černá. Uvedla také, že v současnosti ohledně OZT nevede Škoda s dopravním podnikem žádná jednání. Server E15.cz má však jiné informace.

Že úleva pro letošní rok trvá potvrdila i mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. „Dohoda platí a smlouva se Škodou Transportation byla dodatkována. Podle nového znění v roce 2012 Škoda dodá 17 kusů tramvají. Úměrně tomu byly upraveny i platby za dodané tramvaje,“ řekla. Dodávka dalších 15 tramvají se dle ní smluvně přesunula na konec kontraktu, tedy rok 2018.

Outsourcing zavrhuje i radní pro dopravu Josef Nosek. „Pokud vím, je ředitel Křístek stejného názoru,“ uvedl. Dodal, že zatím neví ani o žádné rozumné formě podnájmu, která by byla pro dopravní podnik výhodná.

:

Autor: čap

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah