Železnice utichá. Dopravci dramaticky omezují vnitrostátní spoje

Pražské hlavní nádraží

Pražské hlavní nádraží Zdroj: Štěpán Bruner

RegioJet zavádí novou - nejlevnější třídu, kde bude jízdenka stát už od 99 Kč.
Pražské Hlavní nádraží
Pražské Hlavní nádraží
Vlak Českých drah odjíždí z pražského Hlavního nádraží
Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží
8
Fotogalerie

Dopravce Leo Express omezí do 23. března své vnitrostátní vlakové i autobusové spoje o 75 procent. Následně bude řešit provoz operativně, provizorní situace ovšem nejspíš potrvá až do 7. dubna. Důvodem jsou velké ekonomické ztráty způsobené snižováním provozu kvůli koronaviru, oznámila firma. Společnost v úterý stáhla většinu spojů a uzavřela pokladny. Provoz omezili i konkurenční dopravci RegioJet a České dráhy.

Leo Express zachová denně čtyři vlakové spoje na trase Praha-Bohumín a Praha-Staré Město na Moravě. Spoje budou obsazeny strojvedoucím a jedním stevardem s rouškou. Firma zároveň vyzvala cestující k nošení roušky nebo jiné ochrany obličeje.

České dráhy ode dneška do 23. března zrušily vnitrostátní vlaky pendolino mezi Prahou, Ostravou a Českým Těšínem. Dále neobsluhují zastávky v Litovli, Uničově a Července, města jsou totiž v izolaci. Dráhy také už v pondělí přestaly prodávat jízdenky ve vlaku, cestující bez jízdenky vyzývají k nákupu přes internet.

Podle upraveného jízdního řádu jezdí také RegioJet. Mezi Prahou a Brnem nyní jezdí šest párů žlutých vlaků místo běžných deseti, na trase Praha-Ostrava je to pak šest párů místo obvyklých 11. Po dohodě s ministerstvem dopravy bude také vypravovat vlaky na státem objednávané lince Brno-Bohumín během dopoledne a večera v dvouhodinovém intervalu. Celkem tak nepojede deset spojů z 34. Na trati je navíc výluka.

„Prioritou RegioJetu je v této složité situaci udržení základní obslužnosti a zajištění provozu klíčové části spojů alespoň v době špičky, kdy musí být zachovány spoje pro nezbytné cesty zejména do zaměstnání a zpět. Takto se k tomu aktuálně stavíme,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet také snížil počet míst ve svých vozech, tak aby cestující seděli dále od sebe. Podle Ondrůje mají nyní pasažéři čtyřikrát více prostoru kolem sebe. „Zjednodušeně se dá říci, že u každého okénka sedí jeden cestující,“ dodal.

Leo Express už dříve avizoval, že zaznamenal velký úbytek cestujících, což pro něj znamená značné ekonomické ztráty. Chce proto jednat s vládou o případných kompenzacích pro všechny dopravce. „Aktuální dopady na dopravce jsou v řádech stovek milionů korun. Díváme se na problém z dlouhodobého hlediska dopravní obslužnosti, podpory ekonomiky a pracovního trhu. Jsme součástí strategické infrastruktury státu a věříme, že i z tohoto důvodu a také s ohledem na liberalizaci trhu, budou dopravci cíleně podpořeni,“ uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Všichni tuzemští dopravci museli už v minulém týdnu zrušit své mezinárodní spoje. Nařizuje to vládní opatření proti koronaviru, které zakázalo všechny možnosti osobní dopravy do okolních zemí.

Provoz kvůli současné situaci od pátku do pondělí rušili i letečtí dopravci Smartwings a ČSA, kteří dočasně přerušili provoz všech svých linek z a do ČR. Dopravci tak odstavili přibližně polovinu svých letadel.