„Zničené“ partnerství. Vyhrocený spor Airbusu a Qatar Airways o popraskaný lak uškodí oběma

Airbus A350 společnosti Qatar Airways.

Airbus A350 společnosti Qatar Airways. Zdroj: Reuters

Silně narušený lak na letounech Airbus A350 vysloužil výrobci žalobu ze strany Qatar Airways.
Qatar Airways žádají vedle opravy letadel i více než 600 milionů dolarů jako odškodné.
Požadovaná suma navíc každý den narůstá.
Airbus uznal chybu a nabídl opravu letadel, ale platit vysoké odškodné odmítá.
Ve sporu jde mimo jiné o otázku, zda je odlupující se lak pouze kosmetickou vadou, nebo bezpečnostním rizikem.
8
Fotogalerie

Na počátku byl popraskaný lak na letounech katarských aerolinek, žádost o vysoké odškodné a váhavá reakce výrobce. Během několika měsíců se rozhořel spor, ve kterém se Qatar Airways i Airbus pokoušejí soupeře co nejcitelněji zasáhnout. O věci nyní rozhoduje soud v Londýně, který na konci minulého týdne odvrátil v branži dosud neslýchaný krok Airbusu.

Evropská společnost v lednu stornovala objednávku na dva letouny A350, kterou u něj Qatar Airways učinily a za niž následně kvůli sporům s výrobcem odmítly zaplatit. Zároveň ale vypověděla i kontrakt na dodání padesáti menších letadel A321neo. Airbus přitom využil smluvního ustanovení, které mu umožňuje při neplnění byť jediného závazku zákazníkem odstoupit od všech kontraktů, které s odběratelem má. „Stornování objednávek od významného zákazníka, který není ve finanční tísni, je neslýchané,“ zhodnotil situaci oborový magazín Leeham News. „Za tato letadla jsme dosud zaplatili 330 milionů dolarů. Vědí, že je to jako hodit granát do bunkru,“ prohlásil u soudu právník Qatar Airways Philip Shepherd.

Londýnský soud zatím aerolinkám vyhověl, když v závěru minulého týdne nařídil Airbusu, aby až do finálního verdiktu nepodnikal žádné kroky vedoucí k faktickému zrušení objednávky. To v praxi znamená, že Airbus zatím nemůže časová okna na výrobu vysoce žádaného letounu A321neo nabídnout konkurenčním aerolinkám. Soudní jednání v otázce zrušené objednávky bude pokračovat na začátku dubna, hlavní líčení ve sporu o opravu letounů A350 se očekává na konci stejného měsíce.

Boj o stamiliony dolarů

Rozepře mezi Qatar Airways a Airbusem trvají už více než rok. Aerolinky v listopadu 2020 informovaly Airbus, že jejich pětiletý dálkový letoun A350 má na mnoha místech popraskaný či jinak poškozený lak. Výrobce chybu uznal a nabídl opravu, zároveň ale trval na tom, že jde o kosmetickou chybu, která nebrání bezpečnému provozu letadla. Ostatně, jak zjistila agentura Reuters, potíže s lakem na svých strojích A350 hlásila Airbusu v uplynulých letech řada dalších aerolinek, žádná z nich to ale nepovažovala za bezpečnostní riziko. Stejně se k záležitosti postavil i evropský regulátor letecké dopravy EASA.

Katarské aerolinky tento názor nesdílely. Situaci jako rizikovou vyhodnotil i katarský regulační úřad, který loni v srpnu nařídil Qatar Airways odstavit 13 letounů A350, na nichž se vadný lak objevil. Později se k nim přidaly další letouny. Qatar Airways proto nyní požadují od Airbusu nejen opravu poškození, ale i odškodnění ve výši 618 milionů dolarů plus čtyři miliony dolarů za každý den, kdy budou dotčené letouny mimo provoz. Aerolinky zároveň odmítají převzít dva již vyrobené z dalších 23 objednaných letounů A350 či za ně zaplatit.

Airbus nabídl opravu letadel a podle Leeham News i blíže neupřesněné odškodné, po měsících dohadů ale oznámil, že vyčerpal všechny své možnosti a záležitost bude muset rozhodnout soud. Stejného názoru byly zjevně Qatar Airways, které výrobce zažalovaly.

„Zákazník se pokouší tuto věc dezinterpretovat jako chybu bránící provozu letadla, což ohrožuje mezinárodní protokoly spojené s bezpečnostními záležitostmi,“ uvedl Airbus v prosinci v dosud jediném svém prohlášení ke sporu s Qatar Airways.

Aerolinky pak v lednu zveřejnily video, na kterém ukazují poškození laku letadla, které podle popisu má být jedním z nyní odstavených strojů čekajících na opravu.

Qatar Airways ukazují poškození laku letounů Airbus A350

Video placeholde
• Qatar Airways

Dva poražení

Týden poté, co Airbus zrušil objednávku Qatar Airways na letouny A321, oznámil katarský dopravce, že si pořídí až 50 letounů Boeing 737 MAX 10. To ovšem znamená, že se bude muset smířit s kapacitou, ktterá je o něco menší, a s menším doletem letadel. Především se ale aerolinky v době oživování poptávky po letecké dopravě zařadí na konec fronty zájemců čekajících na dodání nových letadel.

Katarské aerolinky se také nedávno dohodly s Boeingem, že budou prvním odběratelem nákladní verze chystaného dálkového letounu 777X. Společnost mu dala přednost před Airbusem A350F.

Pokud se smlouvy s Boeingem naplní, Airbus ztratí pozici, kterou u Qatar Aiways dosud měl. Dosud společnost provozovala 110 letadel evropského výrobce a 94 jeho amerického rivala, tento rozdíl měl původně ještě vzrůst ve prospěch Airbusu. Nyní by se karta mohla obrátit. Jak řekl šéf Qatar Airways Akbar Al Baker pro deník South China Morning Post, dlouholeté partnerství bylo „zničeno“.