Tryskáče prudce zdražují, na své letadlo si počkáte dva roky. Investoři přesto rozšiřují flotily

Richard Santus, majitel soukromé letecké společnosti Aeropartner, na Letišti Václava Havla.

Richard Santus, majitel soukromé letecké společnosti Aeropartner, na Letišti Václava Havla. Zdroj: Michael Tomeš

Soukromý tryskáč Bombardier Global 7500
Dopravci rozšiřují flotily.
Cessna Aeropartneru.
Martin Pražský, ředitel soukromého leteckého dopravce Time Air
5
Fotogalerie

Čekáte na nové auto více než rok? Nezoufejte. Co by za dvanáctiměsíční dodací lhůtu dali třeba takoví zájemci o nové soukromé tryskáče. Stroje za desítky milionů dolarů z trhu prakticky zmizely a na nové si movití kupci musejí počkat i dva roky. Výrobci letadel se však nehodlají „spálit“ jako za dob finanční krize a výrobu strojů nenavyšují. Cena tryskáčů tak rapidně roste. Ani to však nebrání majetným Čechům i zahraničním investorům, aby flotily významně rozšiřovali, byť ne okamžitě.

Zájem o tryskáče je rekordní. „Čekací doby na nové stroje tím pádem postupně narostly z dříve standardních šesti až devíti měsíců na rok, později na rok a půl až na současné a absurdní dva roky. V důsledku toho prudce rostou ceny olétaných letadel, zdražují i nové stroje,“ uvádí výkonný ředitel Marián Jančařik ze společnosti Jetron. Ta zprostředkovává poradenství v oblasti nákupů a prodejů těchto letadel. V Česku a na Slovensku obvykle dojde ke dvěma desítkám transakcí ročně.

Flotily už rozšířili a dál rozšiřovat chtějí i tuzemští provozovatelé soukromých letů. Například společnost Time Air, která obchoduje a létá nejen v Evropě, loni zdvojnásobila velikost letky z pěti letadel na deset a v investicích hodlá pokračovat. „Nákupy jsou momentálně ale dost problematické, není co kupovat,“ přiznává zakladatel firmy Martin Pražský.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!