Čekáte na nové auto více než rok? Nezoufejte. Co by za dvanáctiměsíční dodací lhůtu dali třeba takoví zájemci o nové soukromé tryskáče. Stroje za desítky milionů dolarů z trhu prakticky zmizely a na nové si movití kupci musejí počkat i dva roky. Výrobci letadel se však nehodlají „spálit“ jako za dob finanční krize a výrobu strojů nenavyšují. Cena tryskáčů tak rapidně roste. Ani to však nebrání majetným Čechům i zahraničním investorům, aby flotily významně rozšiřovali, byť ne okamžitě.
Zájem o tryskáče je rekordní. „Čekací doby na nové stroje tím pádem postupně narostly z dříve standardních šesti až devíti měsíců na rok, později na rok a půl až na současné a absurdní dva roky. V důsledku toho prudce rostou ceny olétaných letadel, zdražují i nové stroje,“ uvádí výkonný ředitel Marián Jančařik ze společnosti Jetron. Ta zprostředkovává poradenství v oblasti nákupů a prodejů těchto letadel. V Česku a na Slovensku obvykle dojde ke dvěma desítkám transakcí ročně.
Flotily už rozšířili a dál rozšiřovat chtějí i tuzemští provozovatelé soukromých letů. Například společnost Time Air, která obchoduje a létá nejen v Evropě, loni zdvojnásobila velikost letky z pěti letadel na deset a v investicích hodlá pokračovat. „Nákupy jsou momentálně ale dost problematické, není co kupovat,“ přiznává zakladatel firmy Martin Pražský.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!