Češi volí buď nejlevnější, nebo nejdražší spotřebiče. Zájem o střední třídu klesá

Christof Jaeger

Christof Jaeger Zdroj: BSH

Technologie a design. To jsou klíčové oblasti, na něž se zaměřují výrobci domácích spotřebičů. Podle Christofa Jaegera, generálního ředitele společnosti BSH pro Česko a Slovensko, si zákazníci neváhají připlatit za spotřebiče, které jsou v obou oblastech nadprůměrné.

Jaké trendy se nyní objevují ve světě kuchyní a kuchyňských spotřebičů?

V první řadě je to především trend zvětšování objemů domácích spotřebičů. Lednice, pračky i další domácí spotřebiče dnes mají mnohem větší kapacitu než dřívější modely. Zájem je rozhodně i o energeticky úspornější spotřebiče. Spotřebitelé se zajímají o technologie, které zajistí nižší spotřebu vody nebo energií, a energetický štítek se stal velmi důležitým faktorem při výběru nového spotřebiče. Jedním z trendů jsou i nové funkce, aktuálně především pára, která má mnoho využití a benefitů. Například u praček usnadňuje práci, protože nemusíte tolik žehlit. Velkým trendem je také vaření v páře, a proto jsou touto funkcí moderní trouby vybaveny. V neposlední řadě musím zmínit větší důraz na design. Dnešní spotřebiče už není třeba schovávat, protože často jde o krásné designové kousky. Oblíbené jsou především tmavé barvy.

Zmínil jste úsporu energií. Jsou mezi moderními spotřebiči velké rozdíly?

Určitě ano. Je to samozřejmě o velikosti, protože menší lednice obecně spotřebují méně energie než velké modely, záleží ale také na dalších funkcích. Modely v kategorii A vám oproti jiným třídám mohou ušetřit třeba tisíc korun ročně. Nemusí se to zdát tolik, ale když vezmeme v potaz přibližně desetiletou životnost, už to není úplně zanedbatelná částka. Pokud navíc porovnáme novou úspornou lednici s deset patnáct let starým modelem, úspora je ještě mnohem větší.

Ve funkci šéfa značek spotřebičů Bosch, Siemens a Gaggenau jste rok. Jakým směrem značky na českém trhu posouváte?

Myslím si, že klíčové je znát své zákazníky, takže aktuálně se s nimi snažíme trávit co nejvíc času. Setkáváme se s nimi v našich tréninkových centrech, kde společně vaříme a posloucháme, jaké mají potřeby, co mají rádi. Potom se na jejich požadavky skutečně snažíme reagovat. Zakládáme si na výborném zákaznickém servisu, takže i v této oblasti se snažím být aktivní a s oddělením dál pracovat. Interakce se zákazníkem je pro nás velmi důležitá nejen při nákupu spotřebiče, ale i po něm. Jsme a chceme být prémiovou společností – a k tomu samozřejmě patří i tyto služby. Když chcete, aby spotřebitel zaplatil prémiovou cenu, je třeba mu vysvětlit, proč je to pro něj nejlepší varianta.

Jsou čeští zákazníci ochotni platit víc za produkty vybavené novějšími a zajímavějšími technologiemi?

Určitě ano, obecně ale hledají nejlepší poměr ceny a výkonu. Dobře to vidíme třeba právě na troubách s možností pečení v páře, které jsou dražší než trouby bez této funkce, a přesto se prodávají. Hodně se to ukazovalo během pandemie, kdy rostl zájem o nejlevnější a nejdražší kategorie spotřebičů, pokles jsme naopak zaznamenali ve střední cenové hladině.

Co na „bohatší“ klientelu funguje nejvíc? Proč je u nich především Siemens tak oblíbený?

Myslím, že jednou z věcí je určitě německý původ našich značek. Často od našich zákazníků slýcháme, že věří v odolnost, kvalitu a dlouhou životnost našich produktů. Dalším důvodem je potom design, na nějž se u spotřebičů Siemens hodně zaměřujeme. Chceme určovat trendy a současně vyrábět spotřebiče, které za deset patnáct let nebudou vypadat zastarale. Myslím, že v minulosti se nám to dařilo, což je i jeden z důvodů, proč s našimi produkty pracují kuchyňská studia a designéři. Máme řadu ocenění za design a skvělou zpětnou vazbu, které si moc vážíme.

Video placeholde
Návštěva v showroomu domácích spotřebičů Bosch • Bosch

Christof Jaeger

Působí od loňského prosince jako generální ředitel společnosti BSH pro český a slovenský trh. V mateřské BSH, pod niž patří domácí spotřebiče značek Bosch, Siemens a Gaggenau, pracuje už více než 25 let a působil na různých vedoucích pozicích. Pracoval mimo jiné na pobočkách v Německu, Jižní Africe, Turecku, Singapuru nebo v Číně.