Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

První prototyp s interním označení Š 717 T (odvozený od modernizovaného sedanu s přiděleným kódem Š 713, později Š 717 a 718 TS) byl vyroben těsně před koncem roku 1965 a následující kus s lepší výbavou De Luxe v únoru 1966.

První prototyp s interním označení Š 717 T (odvozený od modernizovaného sedanu s přiděleným kódem Š 713, později Š 717 a 718 TS) byl vyroben těsně před koncem roku 1965 a následující kus s lepší výbavou De Luxe v únoru 1966. Zdroj: autorevue.cz

I z těchto údajů je zřejmé, že novinka, u které opět absentovaly prostřední sloupky, na tom nemůže být po konstrukční stránce o moc lépe, když vznikla v době, kdy AZNP ještě ani zdaleka nemělo vyřešené potíže s tuhostí karoserie Škody MBX.
Obě auta byla poháněná kapalinou chlazeným čtyřválcem s objemem 1107 cm3, vrtáním 72 mm a zdvihem 68 mm. Atmosférický agregát osazený jedním karburátorem byl schopen vyprodukovat maximální výkon 54 koní při 5000 otáčkách za minutu.
První vůz lakovaný podle dobových záznamů světle zelenou barvou byl určen ke zkouškám životnosti.
Jeho záď připomínala starší prototypy modernizovaného sedanu, které měly světla i s espézetkou umístěné ve spodní části zadního čela, zatímco odvětrávací mřížka byla nahoře.
Druhý vůz byste poznali podle sytější zelené a zádi odpovídající pozdějším produkčním automobilům Škoda 100/110.
8
Fotogalerie

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila místo mezi Škodou 110 R Coupé a modelem 1000 MBX. 

Dvoudveřové „embéčko“, které nepochybně znáte pod označením MBX, je mnohými považováno za jednu z nejkrásnějších a nejelegantnějších škodovek všech dob. Také proto se dnes může s odstupem času zdát zvláštní, že v rámci rozsáhlejší modernizace, kdy se tisícovka po pěti letech výroby změnila na Škodu 100/110, nedostal tento pozoruhodný vůz přímého nástupce.

Těch důvodů, proč se tak nestalo, bylo hned několik, a ještě se k nim dostaneme. Každopádně pravdou je, že státní podnik AZNP následníka Škody MBX ve skutečnosti vyvíjel. V polovině šedesátých let vzniklo hned několik zajímavých a obecně jen málo známých prototypů s interním kódovým označením Š 717 T, které naznačovaly, jak by mohla dvoudveřová stovka vypadat. A právě toto je jejich krátký, neslavný a poněkud smutný příběh.

Abychom mohli mít toto vyprávění kompletní a daly se snadněji pochopit pozdější události, musíme se trochu posunout v čase, konkrétně do roku 1960. Na přelomu padesátých a šedesátých let konečně začíná dostávat definitivní podobu zcela nový automobil vedený v továrních záznamech pod zkratkou NOV, tedy „nový osobní vůz“.

Ve vývojových dílnách se staví hned několik různých prototypů, které patří do řady předchozích funkčních vzorků Š 990 a k budoucí Škodě 1000 MB už mají po stylistické stránce velmi blízko. Rozdíl je akorát v tom, že na předních blatnících prozatím nesou jméno Favorit.

Kromě klasické limuzíny se v zadání z roku 1959 počítalo i s dalšími karosářskými verzemi. Součástí celé rodiny nových aut má být rovněž sportovní roadster, čtyřsedadlový kabriolet, kupé, a nakonec provedení s označením Airable, což je ve své podstatě opět sedan, akorát vybavený velkou shrnovací plátěnou střechou.


Celý článek najdete na webu AutoRevue.cz >>>