Nejextrémnější Favorit všech dob? Speciál z devadesátých let ovládl i Nürburgring
Na sklonku roku 1991 připravili v závodním oddělení Škody opravdu extrémního favorita. Jak tohle auto vzniklo, co jej pohánělo za motor a kolik jelo?
Jsou závodní auta, která svůj výchozí model připomínají na první pohled. A pak jsou taková, u nichž došlo k těžké modifikaci. Ta může být tvarová i technická. I v dobách vlády jedné strany taková auta v Mladé Boleslavi vznikala. Takovým vozem byla třeba Škoda Rapid 130 R/H s maximální rychlostí až 260 km/h. Na tuto tradici Škodovka navázala i po Sametové revoluci, přičemž základem pro stavbu takového auta se stal tehdy nejnovější počin, revolučně řešená Škoda Favorit.
Závodní speciál Favorit 1600 H však svůj výchozí model připomíná pouze svými tvary. Karoserie je dále doplněna četnými aerodynamickými prvky. Vzadu zaujme obří křídlo, vpředu zase „lízátko“ pod předním nárazníkem. Některé karosářské díly pak tvůrci vyrobili z plastů, případně hliníkových slitin, čímž jistě sledovali dosažení co možná nejpříznivější hmotnosti vozu.
Však také celé auto připravené k závodu vychýlilo ručka váhy na hodnotu 720 kg. Základem tohoto závoďáku byl samozřejmě skelet z favoritu, ovšem v četných partiích dodatečně vyztužený, v jiných zase odlehčený. Jak je patrné z označení vozu, jeho primárním zaměřením bylo klání ve skupině H.