Prodeje hybridních aut se v Česku zdvojnásobily i přes minimální podporu státu

Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in

Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in Zdroj: Michal Tomeš, E15

Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in
Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in
Dobíjení elektromobilu - Toyota Prius Plug-in
9
Fotogalerie

O hybridní vozy roste zájem i v Česku. Jejich prodej se proti loňsku zdvojnásobil. Do listopadu se jich prodalo 2590. Z údajů Svazu dovozců automobilů vyplývá, že vozy s kombinovaným motorem mají na trhu podíl jednoho procenta.

Zájem o hybridy, tedy vozy, které kombinují spalovací motor s elektromotorem, silně roste od roku 2015. V roce 2012 se jich prodaly pouhé čtyři stovky. V té době podle prodejců převažovaly obavy z neznámého. V Evropě jsou však ekologické hybridní vozy trendem a loni si je koupilo 303 506 řidičů. Letošní odhady hovoří o prolomění hranice 400 tisíc vozů. Hlavní výhody mají představovat relativně nízké náklady na provoz a deklarovaná šetrnost k životnímu prostředí.

Průměrný dieselový motor totiž podle průzkumu automobilek znečistí životní prostředí ročně více než dvěma tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně. Oproti jiným evropským zemím je však v Česku podpora hybridů ze strany státu minimální. "Jediná podpora, kterou Česko provozovatelům hybridů nabízí, je nulová silniční daň. Ta se ale týká pouze firem, takže běžní motoristé k pořízení hybridů, či elektromobilů nejsou, na  rozdíl od  jiných zemí, motivováni vůbec," uvedl k problematice advokát Jiří Turek, který se specializuje na právo v dopravě. 

Nejprodávanější hybridní značkou v Česku je japonská Toyota, na ni připadá 72 procent hybridních vozů prodaných v Česku. Její prémiová značka Lexus má podíl dalších deset procent. Ostatní automobilky jsou  pozadu. Druhou nejprodávanější značkou v sektoru hybridů byla Kia těsně před BMW.

„Každý pátý prodaný model Toyoty v České republice už má hybridní pohon. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce přes 80 procent. Naše letošní výsledky míří již ke 2000 prodaným hybridní vozům od začátku roku. Celkem jsme v ČR prodali už přes čtyři tisíce hybridních aut,“ říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus. 

Cestu k hybridům a elektromobilům si stále více hledají i velké firmy, které jimy doplňují své flotily. V Evropě se mezi ně řadí například švédský energetický gigant Vattenfal, který provozuje 3500 elektromobilů. V Česku má elektromobily ve své flotile například ČEZ či Moneta Money bank. Průkopníkem v oblasti firemních hybridů je v ČR telefoní operátor Vodafone, který provozuje pět hybridů již od roku 2012.

Na trhu ojetin je ovšem zájem o hybridní vozy a elektroautomobily vlažný. "U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí. Obecně platí, že u každé nové technologie chvíli trvá, než jí zákazníci začnou důvěřovat. Stejné je to i v tomto případě," uvedl provozní ředitel AAA Petr Vaněček.

Jak se jezdí s elektromobily:

Video placeholde
Elektromobily • Michal Tomeš