Pivovar AB InBev si u Tesly objednal čtyřicet tahačů Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund. Zdroj: Reuters

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
Prototyp elektrického tahače Tesla Semi. Na jedno nabití prý dokáže ujet až 800 km při maximálním zatížení a dálniční rychlosti. Z nuly zvýší rychlost na 96 kilometrů za hodinu bez nákladu za pět sekund a s nákladem za 20 sekund.
7
Fotogalerie

Největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev si u společnosti Tesla objednal 40 elektrických tahačů Semi. Zakázka na vůz, který byl představen teprve v listopadu a na trh se má dostat v roce 2019, se řadí k největším.

Americká součást pivovaru, který vyrábí například piva Budweiser, Stella Artois a Corona, chce tímto způsobem snížit jak náklady na pohonné hmoty, tak i emise. Kamiony mají jezdit k zákazníkům do vzdálenosti maximálně 320 kilometrů, což zcela postačuje, neboť vůz Semi má deklarovaný dojezd 800 kilometrů.

AB InBev se zatím nerozhodl, jak za auta zaplatí. "Uhradili jsme zálohu, abychom byli v pořadí," uvedl představitel firmy James Sembrot. Výši zálohy ale odmítl komentovat. Pivovar podle něj objednávku učinil v listopadu, ještě před debutem vozu Semi. Vůz má stát 150 až 200 tisíc dolarů (3,3 až 4,3 milionu korun).

Když Tesla vůz představovala, hovořila o požadované záloze pět tisíc dolarů, později ji však zvýšila na 20 tisíc dolarů.

Tahače Tesly si zatím objednaly firmy jako je J.B. Hunt Transport Services, Wal-Mart Stores, DHL a Ryder System. Celkově má Tesla potvrzeny zakázky zhruba na 116 vozů. To není mnoho na trhu, kde se roční nabídka tahačů pohybuje mezi 250 tisíc a 300 tisíci kusy.

S vozem Semi se Tesla podle analytiků pouští na nejistý trh. Poptávka po elektrických nákladních vozech se ale má v příštím desetiletí zvyšovat, protože Spojené státy, Evropa a Čína zpřísňují své emisní předpisy. Podle odhadů společnosti Navigant Research má prodej elektrických nákladních aut do roku 2026 stoupnout na více než 70 tisíc z loňských 4100. Většinou se ale budou prodávat menší a středně velké vozy, jako jsou popelářská auta nebo dodávky. Ty mohou mít menší dojezd, asi do 160 kilometrů, takže budou mít i levnější baterii. Lze je také dobíjet na plný výkon přes noc.

Více zpráv ze světa automobilů najdete na AUTO.CZ >>>