Tatra chtěla vytvořit lidové vozítko. Líbilo se, ale do výroby nakonec nešlo
Roku 1954 se automobilka Tatra zúčastnila soutěže o výrobu lidového automobilu. Předložený návrh se líbil a byl vyhodnocen jako nejlepší ze všech. Přesto se automobil do produkce nikdy nedostal.
Kopřivnická automobilka je známá hlavně výrobou těžkých užitkových vozidel. Do konce 90. let ale také výrobou luxusních limuzín, jejichž posledním mohykánem v dlouhé řadě se stala Tatra T700. Uvedený směr měl svůj původ v počátku 50. let, samozřejmě z popudu tehdejšího politbyra.
Jenže výrobní program Tatry byl ještě v meziválečném období mnohem bohatší a zajímavější. Tehdy ještě neexistovalo centrální plánování, takže vše řídila ruka trhu. V té době proto Tatra vyráběla auta různých tříd. Tedy nejenom luxusní reprezentační modely, jakým byl třeba aerodynamicky velmi pokrokově řešený model T87 slavného konstruktéra Hanse Ledwinky, ale také mnohem menší vozy. Z nich zmíníme vůz Tatra 57, přezdívaný Hadimrška a vyráběný v letech 1931 až 1948. A to nejen v Kopřivnici, ale také ve Vídni. T57 vzniklo necelých 27 tisíc kusů a auto se velmi dobře prodávalo i v někdejším Československu.
Dalším v řadě byl model T600 přezdívaný Tatraplan, který byl proti „hadimršce“ mnohem modernější. Tatraplan sice asi nemůžeme označit za úplně lidový automobil, přesto se v porovnání s T87 jednalo o menší a tedy i dostupnější vůz.
Na začátku 50. let vyvstala v Československu naléhavá potřeba nového automobilu, který by motorizoval masy. V roce 1954 vyhlásily stranické orgány soutěž mezi domácími automobilovými výrobci, jejíž vítěz měl vyrábět nový lidový vůz.