Tatra ve veřejné dopravě. Automobilka má ve své bohaté historii i autobusy a trolejbusy | E15.cz

Tatra ve veřejné dopravě. Automobilka má ve své bohaté historii i autobusy a trolejbusy

Ondřej Pavlůsek - Auto.cz

Česká automobilka z Kopřivnice Tatra je spojována spíše s těžkými nákladními vozidly a legendárními osobními automobily. S jejím logem se však mohli lidí setkat i na autobusech a trolejbusech ve veřejné dopravě. Připomeňte si tato vozidla prostřednictvím fotogalerie.

Kořeny automobilky se sídlem v Kopřivnici sahají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků.

Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1891 byla přeměněna na akciovou společnost Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Od tohoto názvu byla také odvozena původní značka automobilů - NW.

Jeden ze symbolů NDR slaví narozeniny. Před 61 lety se začal vyrábět ikonický Trabant

Značku NW nesl první osobní automobil, který z bran kopřivnické společnosti vyjel v květnu roku 1898 pod jménem Präsident a stal se prvním osobním automobilem se spalovacím motorem postaveným nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale též střední Evropě.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven ve stejném roce, kdy byl dokončen osobní Präsident a může se tedy pochlubit stejným primátem v rámci Rakousko-Uherska i celé střední Evropy.

OBRAZEM: Přehlídka hasičské techniky. Podívejte se na speciály s podvozky Tatra

Tento užitkový automobil představoval zajímavou konstrukci, která podobně jako osobní Präsident vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů a vozů tažených koňmi. Řidič byl usazen vpředu před přední řízenou nápravou, zatímco pohonná jednotka byla usazena až za zadní nápravou.

Na tento nákladní vůz navázali v Kopřivnici v roce 1900 stavbou 12místného omnibusu s parním pohonem. Toto vozidlo bylo výsledkem spolupráce s francouzskou společností De Dion-Bouton a jeho dvouválcový parní stroj s výkonem 17,7 kW mu umožňoval jízdu rychlosti 20 kilometrů za hodinu a překonání vzdálenosti kolem 35 kilometrů bez zastávky.


Celý článek si můžete přečíst na webu auto.cz >>>


OBRAZEM: Rolls-Royce z Mladé Boleslavi. Škoda 860 patřila k vrcholům automobilky
OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady

Autor: Ondřej Pavlůsek - Auto.cz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud