OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady | E15.cz

OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady

David Bureš

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Muzeum ruské automobilky AvtoVAZ nabídne nevšení modely slavného „žigulíku“. Ve sbírkách můžeme najít speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil.

Automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada je nepochybně nejznámějším ruským výrobcem automobilů. I proto má jako jiné slavné automobilky svoje tovární muzeum. Nachází se v domovském městě značky, v Toljatti, a vystavuje to nejzajímavější z dílny tohoto výrobce, jehož historie se začala psát v roce 1966.

Mezi klíčové exponáty muzea nepochybně patří hned několik exemplářů „žigulíka,“ automobilu, který se s několika modernizacemi vyráběl dlouhých 42 let, mezi lety 1970 a 2012. V muzeu tak nechybí jeden z vůbec prvních vyrobených exemplářů (konkrétně VAZ-2101 prodaný v srpnu 1970), jehož první a jediný vlastník po 19 letech daroval auto zpět automobilce, která mu za to dala nové. Mezníkem v historii je též miliontý žigulík, v tomto případě VAZ-2103, který byl smontován 21. prosince 1973.

Ze začátku produkce pochází také stříbrná Lada Samara (alias VAZ-2108), vyrobená v roce 1984 jako jeden z prvních 2 tisíc exemplářů. Jednalo se o první sériový vůz s pohonem předních kol ze Sovětského svazu. Auto přezdívané zubilo (dláto) bylo zpočátku nabízeno jen jako třídveřový hatchback, později ale následovaly i další karosářské verze, pětidveřový hatchback nebo třeba sedan.

Ze vzhledu Samary vycházel také závodní speciál pro Rallye Paříž-Dakar, Lada Samara S-Proto T3 z roku 1989. Útroby ale byly zcela odlišné, za základ totiž posloužil podvozek Porsche 959 s pohonem všech kol a 3,6litrový šestiválec typu boxer. Vyvinul ho francouzský dovozce vozů ruské značky Lada-Poch, spolu s vývojovým centrem NAMI a výrobcem letadlem Tupolev.


Celý článek najdete na webu auto.cz >>>


Autor: David Bureš

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah