OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady

Lada

Lada Zdroj: auto.cz

Lada
Lada
Lada
Lada
Lada
45
Fotogalerie

Muzeum ruské automobilky AvtoVAZ nabídne nevšení modely slavného „žigulíku“. Ve sbírkách můžeme najít speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil.

Automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy značky Lada je nepochybně nejznámějším ruským výrobcem automobilů. I proto má jako jiné slavné automobilky svoje tovární muzeum. Nachází se v domovském městě značky, v Toljatti, a vystavuje to nejzajímavější z dílny tohoto výrobce, jehož historie se začala psát v roce 1966.

Mezi klíčové exponáty muzea nepochybně patří hned několik exemplářů „žigulíka,“ automobilu, který se s několika modernizacemi vyráběl dlouhých 42 let, mezi lety 1970 a 2012. V muzeu tak nechybí jeden z vůbec prvních vyrobených exemplářů (konkrétně VAZ-2101 prodaný v srpnu 1970), jehož první a jediný vlastník po 19 letech daroval auto zpět automobilce, která mu za to dala nové. Mezníkem v historii je též miliontý žigulík, v tomto případě VAZ-2103, který byl smontován 21. prosince 1973.

Ze začátku produkce pochází také stříbrná Lada Samara (alias VAZ-2108), vyrobená v roce 1984 jako jeden z prvních 2 tisíc exemplářů. Jednalo se o první sériový vůz s pohonem předních kol ze Sovětského svazu. Auto přezdívané zubilo (dláto) bylo zpočátku nabízeno jen jako třídveřový hatchback, později ale následovaly i další karosářské verze, pětidveřový hatchback nebo třeba sedan.

Ze vzhledu Samary vycházel také závodní speciál pro Rallye Paříž-Dakar, Lada Samara S-Proto T3 z roku 1989. Útroby ale byly zcela odlišné, za základ totiž posloužil podvozek Porsche 959 s pohonem všech kol a 3,6litrový šestiválec typu boxer. Vyvinul ho francouzský dovozce vozů ruské značky Lada-Poch, spolu s vývojovým centrem NAMI a výrobcem letadlem Tupolev.


Celý článek najdete na webu auto.cz >>>