To nejlepší od mrtvých značek: automobilka Monteverdi zastínila Ferrari i Rolls-Royce
Švýcarská automobilka Monteverdi v dobách své největší slávy patřila k výrobcům těch nejluxusnějších automobilů. V její nabídce figurovala výkonná kupé, kabriolety, sedany, supersporty i terénní vozy.
Monteverdi je jméno italského původu, které bezpochyby nejvíce proslavil italský hudební skladatel Claudio Monteverdi z období přelomu renesance a baroka, jenž významně přispěl ke zrodu barokního hudebního stylu.
Peter Monteverdi, který se narodil 7. června roku 1934 ve švýcarském Binningenu a zemřel 4. července roku 1998 tamtéž, je po svém jmenovci z Itálie druhým mužem, jemuž se podařilo jméno Monteverdi proslavit prakticky po celém světě a to prostřednictvím vlastních luxusních automobilů.
Peter Monteverdi měl pro automobily slabost od dětství, což bezpochyby podpořila i skutečnost, že jeho otec vlastnil autodílnu. Právě v ní stavěl Peter v letech 1950 až 1952 svůj první skutečný automobil. Monteverdi Special byl lehkým dvoumístným roadsterem.
Ve svých dvaadvaceti letech převzal Peter po smrti otce rodinný podnik a začal plně rozvíjet svůj obchodnický i konstruktérský talent. Zároveň se věnoval i závodění a v letech 1956 až 1961 startoval ve zhruba osmdesáti nejrůznějších podnicích po celé Evropě.
V závodech startoval Peter Monteverdi vedle vozů značek Ferrari, Gordini či Mercedes-Benz i se svými vlastními konstrukcemi, které uváděl pod značkou MBM (Monteverdi Binningen Motors).
Poměrně úspěšné byly jeho monoposty MBM Formule Junior s litrovým tříválcem o výkonu 70 kW (95 k) s nejvyšší rychlosti kolem 215 km/h. Nejvíce pozornosti dnes ovšem přitahuje MBM Formule 1 z roku 1961 se čtyřválcem Porsche o objemu 1,5 litru a výkonu 107 kW (145 k), dosahující rychlosti přes 270 km/h, která však nebyla na závodních tratích tak úspěšná jak si její tvůrce a jezdec v jedné osobě představoval.
Hlavní pracovní náplní Petera Monteverdiho ovšem nebyly závody, ale vedení rodinné firmy, kterou proměnil v úspěšné obchodní zastoupení řady světových automobilek. V roce 1957 se i díky svým závodnickým aktivitám stal obchodním zástupcem značky Ferrari pro Švýcarsko a byl tehdy jejím nejmladším importérem na světě. Následně jeho firma na švýcarském trhu zastupovala i značky BMW, Lancia, Bentley a Jensen.