V Toyotě vyvíjeli pohon plynovou turbínou, odvážný koncept se ale neujal | E15.cz

V Toyotě vyvíjeli pohon plynovou turbínou, odvážný koncept se ale neujal

Tomáš Dusil - auto.cz

Inženýři japonské Toyoty promýšleli hybridní pohon už před desítkami let.

Hybridní pohon je dnes skloňován v souvislosti s budoucností automobilismu. Japonská automobilka byla jednou z prvních na světě, která tuto technologii dovedla do sériové výroby. Jenže u Toyoty přemýšleli o hybridním pohonu už v šesté dekádě minulého století.

Nápad spojit hybridní pohon využívající elektrické akumulátory s plynovou turbínou se zrodil v hlavách vývojářů Toyoty už v roce 1965. Trvalo však dalších deset let, než byl vůz s takovým pohonem prezentován veřejnosti. Stalo se tak na 21. autosalonu v Tokiu v roce 1975. Vyvoleným modelem, který světu ukázal, na čem mimo jiné Toyota pracuje, byl velký model Century. Pohon kombinující plynovou turbínu a elektromotor poskytoval dle dobových pramenů nejvyšší výkon 71 koní (52 kW) a spojen byl se čtyřstupňovou převodovkou.

Že nešlo o „výkřik do tmy“, dokázala Toyota o dva roky později na stejném místě. K hybridní Century se přidal obdobně poháněný vůz z přesně opačného spektra nabídky vozů této značky. Tentokrát se jednalo o model Sports 800, malé kupé, v tomto případě s přídomkem Gas turbine-Hybrid. Parametry byly ovšem skromnější než v případě Century. Výkon klesl na pouhých 30 koní (22 kW) a místo čtyřstupňové převodovky použili technici jen dvoustupňovou.

OBRAZEM: Aukce roku nabídne vozy Paula McCartneyho nebo Roda Stewarta

Jak byl hybridní pohon s plynovou turbínou ve vozidle uspořádán, ukazuje průhled vozem Sports 800 Gas turbine-Hybrid. Plynová turbína se nacházela v přední části, tedy na místě, kde je běžně motor vozu. Turbína však kola auta přímo nepoháněla. Sloužila „jen“ coby pohon generátoru elektrického proudu, který se ve Sports 800 nacházel před turbínou. Dále byla v přední části vozidla umístěna elektronika pohonu s dalším nezbytným příslušenstvím. Ke spouštění turbíny sloužil elektrický spouštěč coby samostatná jednotka.

Pohon vozidla obstarával elektromotor, situovaný mezi plynovou turbínu a převodovku, v podélné ose vozidla ve středovém tunelu někde v místě pod palubní deskou. Na elektromotor navazovala převodovka, v tomto případě jen dvoustupňová (zřejmě z důvodu zástavbových rozměrů v kombinaci s velikostí vozu Sports 800) a dále kloubový hřídel, který poháněl diferenciál zadní nápravy. Elektromotor byl napájen z akumulátoru umístěném v zavazadlovém prostoru.


Celá článek najdete na webu auto.cz >>>


BAC vyrábí výkonné sporťáky se spalovacími motory. Přesto se stal první klimaticky pozitivní automobilkou
Toyota svolává ke kontrole více než milion hybridů kvůli hrozbě požáru v motoru

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!