Goodyear Tire & Rubber musí českému vynálezci Hrabalovi zaplatit přes miliardu a půl za vynález

S Goodyearem v zákulisí 24 hodin Le Mans

S Goodyearem v zákulisí 24 hodin Le Mans Zdroj: Jan Kozák

S Goodyearem v zákulisí 24 hodin Le Mans
S Goodyearem v zákulisí 24 hodin Le Mans
3
Fotogalerie

Americká společnost Goodyear Tire & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (1,6 miliardy korun), rozhodl v pondělí soud ve Spojených státech. Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.

Firma si podle soudu přivlastnila pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development, sdělil ČTK jednatel společnosti Coda Jan Martínek. Porota rozhodla, že Goodyear jednal se zlým úmyslem.

Společnost Coda zažalovala firmu Goodyear a jejího někdejšího inženýra Roberta Benedicta v roce 2015. Česká firma uvedla, že se Hrabal v lednu a červnu 2009 setkal se zaměstnanci Goodyearu ohledně možnosti spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby.

Americký výrobce pneumatik podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl využít poznatky svých zaměstnanců pouze v případě, že by uzavřel partnerství s českou společností. To se ale nikdy neuskutečnilo.

Benedict ale využil poznatků ze schůzek a začal je rozvíjet v naději, že to společnosti Goodyear v následujících letech přinese zisky v řádu stovek milionů dolarů, tvrdí společnost Coda. Goodyear podle ní také získal na základě Hrabalových nápadů dva patenty.

Soudní spor ještě neskončil. Společnost Coda soud požádala, aby ke dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Požádala také o vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat informace, které byly podle české firmy ukradeny.

V jádru procesu šlo podle právní zástupkyně firmy Coda o to, že "místní společnost vzala nápady malého člověka a prohlásila je za své". Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích.

Technologie samonafukovacích kol zajišťuje automatické huštění pneumatik, které obsahují miniaturní pumpičku. Systém pohání energie, kterou generuje rotující kolo. Řidič tak nemusí kontrolovat tlak v pneumatikách.