Kiwi.com mění svůj byznys model, zakopává válečnou sekeru s aerolinkami

Oliver Dlouhý, Kiwi

Oliver Dlouhý, Kiwi Zdroj: E15 Michael Tomeš

V Brně založená společnost Kiwi.com, která za poslední dekádu vyrostla ve významnou platformu pro nákup letenek, do značné míry mění svůj model podnikání. Roky bojovala s aerolinkami, zákazníkům nabízela jejich letenky často bez smluvní dohody o přeprodeji, což vyústilo v soudní spory s největšími leteckými dopravci světa, jako je irský Ryanair a americké American Airlines a Southwest Airlines. Tomu je nyní konec, nově chce Kiwi.com s aerolinkami spolupracovat.

„Tím, jak se stáváme úspěšnějšími, bude sporů přibývat, protože boříme byznys model zastaralým aerolinkám,“ řekl zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý pro e15 v roce 2021. Od té doby se ale řada věcí změnila, brněnská společnost, kterou z většiny vlastní americký fond General Atlantic, se musela popasovat s žalobami ze strany těžkotonážních hráčů globálního leteckého průmyslu. 

Už při propuštění 18 procent zaměstnanců, tedy zhruba 200 z celkového počtu 1200, na počátku letošního roku firma naznačovala, že do značné míry mění základ svého fungování, nicméně neodkryla karty úplně.

První hromadné propouštění v historii firmy mluvčí Daniela Chovancová odůvodňovala tím, že v následující době bude muset Kiwi.com upravit své vnitřní fungování. „Organizační struktura, se kterou firma fungovala mnoho let, vznikala na podporu transakčního obchodního modelu, který v době jejího vzniku odpovídal potřebám Kiwi.com, trhu i našich zákazníků. Neodráží ale změny, které se na trhu od té doby udály,“ řekla tehdy pro e15.

Oliver Dlouhý nyní při ohlášení loňských hospodářských výsledků potvrdil, že vedení brněnské firmy se rozhodlo více zaměřit na dohody s aerolinkami, jejichž letenky dosud Kiwi.com prodávala i v případě, že si to samotní dopravci nepřáli. To ale znamenalo značné množství soudních sporů. 

„Již začátkem roku jsme oznámili přelomovou dohodu s leteckou společností Ryanair a věřím, že brzy přijdou i další, což povede ke změnám v našem fungování a podpoří jak naše dlouhodobé cíle, tak i naši hodnotu pro akcionáře,“ říká Dlouhý. Konkrétní podoba spolupráce obou společností by měla být teprve představena.

Kromě irského dopravce muselo Kiwi.com v posledních letech čelit také žalobám od dvou největších amerických leteckých společností – American Airlines a Southwest Airlines.

Jak moc se nyní původem česká společnost zaměří na navazování dohod s aerolinkami, není jasné, bližší informace neuvedla. Není tak zcela zřejmé, zda se to bude týkat pouze těch největších dopravců, kteří mají finanční i další kapacity na soudní spory, nebo obecně všech leteckých společností, jejichž letenky má Kiwi.com v nabídce. „Ve světě fungují tisíce aerolinek a s mnoha z nich běžně dnes a denně komunikujeme. V případech, kde vidíme potenciál pro zlepšení zákaznické zkušenosti, budeme hledat nové způsoby spolupráce,“ uvedla pro e15 mluvčí Daniela Chovancová.

Každopádně technicky se jedná o obrat v byznysové strategii, která byla dosud postavená právě na soupeření s leteckými společnostmi, jejichž letenky v některých případech prodával český prodejce za nižší cenu. Zda bude nadále prodávat i letenky dopravců, kteří si to nepřejí, je prozatím nejasné. 

Společnost zároveň po bolestivých pandemických letech, kdy vršila stamilionové ztráty, skončila v zisku 28,4 milionu korun při tržbách 7,4 miliardy korun, což je meziročně zhruba o dvacet procent více. Ve ztrátě byla brněnská společnost od roku 2019.