Lepší než NHL. Sparta miliardáře Pražáka předvádí v O2 areně světovou show
Když se autor tohoto textu v posledních čtyřech letech dvakrát vydal do zámoří, žil pokaždé v naivní představě, že na vlastní kůži zažije nejlepší možný hokejový zážitek. A slavná NHL jej nezklamala. Z návštěv domácích zápasů šampionů z Tampy Bay Lightning, Nashvillu Predators, obávaného Colorada Avalanche, a především newyorských Rangers v legendární Madison Square Garden se staly mimořádně silné zdroje pozitivní energie a krásné vzpomínky. Zámořská liga nepřekvapivě servíruje nejlepší hokej na světě. Za nejlepším hokejovým zážitkem však v posledních dnech není třeba překonávat Atlantik – stačí překonat bezpečnostní rámy pražské O2 areny.
Show, kterou předvádějí produkční týmy hokejové Sparty Praha na domácích utkáních v právě probíhající vyřazovací části sezony, snese nejpřísnější hodnoticí parametry. Způsob, jakým se v Libni kombinuje práce s dynamicky sestříhanými videi promítanými na moderní „kostce“, mistrovství dýdžeje, atmosféru umocňující ohňové a kouřové efekty nebo nově blikající LED náramky fanoušků, s přehledem nadchne i ty, kteří desítky let chodí především na samotný hokej. A i ten jako takový letos v podání HCS skutečně stojí za to.
Že se nemusí nutně jednat o autorův pomýlený subjektivní dojem, naznačují i čísla o návštěvnosti. Už v základní části, během níž sparťané odehráli v O2 areně 26 zápasů, narostla průměrná návštěva meziročně o více než 1200 lidí na v Česku bezprecedentních 12 804 diváků.
„Jsme na čtvrtém místě v Evropě a rádi bychom dál rostli. Pro play-off jsme si dali jasný cíl – vyprodat každý zápas,“ říká člen správní rady zodpovědný za marketing Jakub Dlouhý. Vyššího průměru v základní části dosáhly v Evropě jen kluby Eisbären Berlín (14 035), SC Bern (15 821) a Kölner Haie (17 829).
Cíl pro play-off se zatím daří naplňovat. Čtvrtfinále má Sparta za sebou, držitele posledních pěti titulů Třinec vyřadila v pěti zápasech. V O2 areně hrála třikrát a 17 220 míst bylo vždy vyprodaných. Dohromady tak do sparťanské kasy přitekly desítky milionů.
V řádu desítek hodin Sparta vyprodala i dvě nadcházející semifinálová střetnutí. Po lístcích se jen zaprášilo, i přesto že fans kupovali zajíce v pytli – zápas se soupeřem do té doby neznámým. Za zmínku to stojí proto, že v Česku na rozdíl od mnoha věhlasných západních lig, ke kterým tuzemský sport dlouhodobě vzhlíží, se historicky „chodí na soupeře“. Na stadion se vyráželo zpravidla podle toho, s nakolik atraktivním týmem se „naši“ utkají. Sparta nyní ale tenhle dekády zažitý přístup boří stejně úspěšně jako i třineckou dynastii.
Pokud vyprodá i případné další zápasy ve vyřazovací části, což se zatím jeví jako velmi pravděpodobné, tak bude hrát s průměrnou návštěvností 17 220 diváků skutečně světovou ligu – řada klubů NHL je omezena srovnatelnou kapacitou svých arén, která navíc není zdaleka vždy naplněna.
HC Sparta Praha a show v O2 areně
O zábavu těch, kteří se vydávají do O2 areny, se dlouhodobě stará desetičlenný interní tým Sparty, který v den zápasu nabobtná na pětinásobek. „Nejde jen o DJ, maskoty, režii, obsluhu fanshopů, fotografy a o videomakery, ale také o sparťanský promo tým, který se stará o instalace a deinstalace v O2 areně a o organizaci přestávkových soutěží,“ dodává Dlouhý.
Inspiraci hledají sparťanské „show“ nejen u týmů ve zmiňované NHL, ale třeba i na koncertech kapely Coldplay. Roční marketingový rozpočet určený na realizaci těchto nápadů se pohybuje v řádu jednotek milionů korun. „Navýšení je vždy možné, ale je podrobeno diskuzi o návratnosti. Na každou částku nad původní rozpočet se nedíváme jako na další náklad, ale jako na investici, která má jasně definované cíle,“ vysvětluje Dlouhý.
Jako příklad takové investice lze uvést letošní novinku, tedy svítící LED náramky na ruku, které dostane každý fanoušek. Pozoruhodná světelná show v potemnělé hale tak vytváří silný dojem, že sedmnáct tisíc jednotlivců tvoří jeden tým. Zážitku přidává i samotný způsob, jakým režie náramky používá – intenzivní blikání umocňuje akční momenty, jindy se zase barvy české vlajky líně prolínají jednou z největších hal Evropy během státní hymny. Tu na posledním klání s Třincem přednesla vítězka ceny Anděl Pam Rabbit. Nebyla první a jistě ne poslední celebritou, která spoluvytváří zážitek z celkové show, která už dávno není jen o hokeji.
K postupu do semifinále nám i krásnou hymnou před vyprodanou O2 arenou pomohla neskutečná Pam Rabbit! 😍🇨🇿 Vítězka Ceny Anděl 2023. 🤩 Děkujeme. 🫶🏻 pic.twitter.com/BI3zwgF2DC
— HC Sparta Praha (@HCSpartaPraha) March 25, 2025
„Vnímání sportovních utkání jako kulturních zábavních událostí má v severoamerickém prostředí dlouhou tradici a toto pojetí se postupně přenáší i k nám. Rovněž dochází k zapojování CSR aktivit (společenská odpovědnost firem) do sportu. Stejně tak i propracovanější storytelling, důraz na PR a sebeprezentaci klubů přispívá k přesvědčivější a viditelnější komunikaci,“ říká Kateřina Turková z katedry žurnalistiky na Karlově univerzitě.
„Pokrok, který v Česku v posledních letech vidíme, je skutečně značný. Ať už z technického hlediska – moderní kostka nad ledem, speciální efekty –, nebo z obsahového. Je patrné i jasné cílení na jednotlivé divácké skupiny, typicky rodiny, například i využitím různých soutěží. Trendem jsou i výroční zápasy hrané ve speciální sadě dresů, přičemž výtěžek pak putuje na dobročinné účely,“ připomíná Turková.
Má-li více než stoletý pražský klub ovládaný skupinou miliardáře Karla Pražáka dotáhnout rozdělanou práci, schází mu jediné – po osmnácti letech znovu vyhrát trofej pro mistra české ligy. Šance, že se tak stane, tedy že O2 arena ještě několik zápasů uvidí, je více než slušná – na zlatou sezonu Sparty vypisují sázkové kanceláře kurz lehce pod 1,7. Druhý a třetí nejnižší kurz měly v době přípravy tohoto textu Pardubice a Brno: 3, respektive 10 ku 1.