E-commerce se rychle vyvíjí, dál budou expandovat čínské internetové obchody

Mobilní telefon s aplikací Mall Pay.

Mobilní telefon s aplikací Mall Pay. Zdroj: Mall Pay

E-commerce byla i před koronakrizí významnou oblastí obchodu. Podle Alei Fairchildové, market konzultantky Constantia Institute a přední odbornice na oblast e-commerce, však nadcházející měsíce přinesou nové skutečnosti, na které je třeba rychle reagovat, chcete-li se v on-line prodeji i nadále počítat mezi úspěšné. Alea Fairchild bude jedním z řečníků International E-commerce Summit, který se za podpory E15 uskuteční už na konci února.

Pandemie koronaviru se stala spouštěčem zrychleného vývoje mnoha odvětví, ale on-line svět se naráz stal dennodenní realitou i pro ty, kdo nakupování v e-shopech doposud odmítali. Vítězové jsou v nastalé situaci jednoznačně obchodníci schopní nabízet a prodávat zboží v takzvaném omnichannelu, tedy prostřednictvím všech dostupných cest. Prodávat (cokoliv) a neumět se ve věci výběru, platby a doručení zboží zcela přizpůsobit potřebám zákazníka, bude v dlouhodobém hledisku znamenat významný pokles tržeb.

Z textů dostupných na blogu Alei Fairchildové jsme vybrali 6 skutečností, které budou zásadní pro vaše další podnikání na poli e-commerce.

Hranice mezi velkoobchodem a retailem mizí

Nákup vyžadující fyzickou přítomnost v obchodě klesne na samé dno důležitosti. Kdo na tomto způsobu prodeje trvá, bude převálcován flexibilnějšími obchodníky, ať už z řad dosavadní konkurence, tak třeba i svými velkoobchodními dodavateli. Ti už zpravidla mají na poli on-line prodeje i distribuce zboží možnosti, které koncový zákazník rád využije. To, čemu jsme byli po desetiletí zvyklí říkat velkoobchod, mění povahu své činnosti a bude stále výrazně promlouvat i do retailu.

Vliv umělé inteligence zesílí

Většina zákazníků nakupujících on-line realizuje své nákupy prostřednictvím chytrého telefonu nebo notebooku. Větší komfort a ve výsledku lepší zákaznickou zkušenost než standardní internetové stránky s e-shopem dnes jednoznačně poskytují mobilní aplikace. Právě jejich rozvoj bude představovat hlavní proud, do něhož je nutné nastoupit, chceme-li být i nadále zákazníkům na blízku. Vývoj PWA aplikací (Progressive Web Apps) a Accelerated Mobile Pages (AMP) povede k ještě jednoduššímu využívání mobilních platforem a obchodník využívající podpory umělé inteligence, jež zákazníkovi umí adresně doporučit nákup a například prostřednictvím hlasového asistenta chytré domácnosti jej i zrealizuje, pak bude zákazníky prioritně vyhledávaným partnerem.  

Do obchodů razantně vstoupí nástroje umělé inteligence a násobně zvýší efektivitu interakce se zákazníky. K dispozici budou přesnější informace umožňující mnohem lepší zacílení nabídky včetně individuálně modelované a adresně doručené. Pokročilé nástroje AI umožní lepší rozeznávání zařízení, jež zákazník k nákupu používá, ale dokonce i jeho tváře. Prostředí, respektive trhy, kde je méně dbáno na ochranu soukromí, půjdou v tomto ohledu daleko.

Místní komunity budou zase důležité

Vedle důrazu na technickou optimalizaci nákupu ale stoupne i důležitost kontaktu s lokální komunitou. Nehledě na absenci hranic a relativitu vzdáleností si obchodníci budou muset hledat cestu především k místním zákazníkům, neboť z jejich strany bude zase přicházet ochota podporovat místní obchodníky a další podnikatele. Je-li možné oboustranně profitovat ze vzájemné blízkosti (fyzické a třeba i názorové), je třeba toho maximálně využít. I v této situaci je ale nutné využívat vyspělé komunikační technologie („buďte členy skupiny, mějte čerstvé zprávy, dostávejte výhodnější nabídky“) a s nimi spojené postupy, jakým je třeba proximity marketing. Nepodceňujme však zásady ochrany soukromí a bezpečnosti poskytovaných dat.

Člověk je nahraditelný, musí být

Distribuce nestíhá a bude muset měnit zažité cesty. Příkladem budiž americká pošta USPS, která se vlivem covidu ocitla pod velkým tlakem a v návaznosti na její problémy už trpí nuceným zpomalením služeb spolupracující společnosti jako je například FedEx a další. COVID-19, ale v reakci na situaci také zaměstnanecké odbory budou distribuční aktivity ovlivňovat i nadále. Řešením bude kontinuální nárůst automatizace skladů a obecně hledání nových cest a distribučních modelů schopných nahradit výpadky pracovníků.  

Čínské obchody budou dál expandovat

Čínské internetové obchody, jako je AliExpress, Alibaba, ale také další, se ještě významnějším způsobem rozšíří na další trhy. Doposud působily převážně na domácím trhu, rozšiřují však své portfolio a nabírají další, mimoasijské dodavatele. Na obrovský čínský trh de facto nemá přístup konkurence a zdejší on-line platformy tak dosahují vysokých obratů. Také pokročilé technologie z nich ale činí podniky významné i v celosvětovém měřítku.

Rychle se zotavující čínská ekonomika svým podnikům poskytuje prostředky k financování expanze na mezinárodní trhy, dalším faktorem je pak i vládní podpora rozvoje technologického sektoru v zemi. Čínské společnosti také nadále zvyšují svůj kapitál na americké burze cenných papírů. The Economist uvádí, že čínské kotace od ledna 2020 vzrostly téměř na 17 miliard dolarů. 

Uvalit obchodní embargo na tyto podniky je v praxi nesrovnatelně těžší, než ze hry vyřadit dodavatele komponentů a operačních systémů pro mobilní telefony. I když na globálních trzích jistě nemohou operovat se stejnou svobodou jako v Číně a aplikování čínských zkušeností na jiné trhy pro ně bude představovat nemalé výzvy, budou čínské on-line ikony schopny velmi efektivně konkurovat zavedeným globálním společnostem.  

Nástup dalších hráčů

Nejen čínští giganti, ať už se jedná o AliExpress, Alibabu, ByteDance, DiDi Chuxing či Tencent, ale nadále porostou a budou expandovat. Vedle současných lídrů trhu, jakými jsou stále Wish, Amazon nebo eBay, a rostoucích čínských společností bude na scénu vstupovat stále více specializovaných platforem elektronického obchodování, které se úspěšně snaží vyplňovat mezery vznikající kvůli nerovnoměrným distribučním modelům plynoucím z pokračující abnormality ekonomické situace. A významní výrobci hojně obchodovaných produktů jim půjdou vstříc.